Direct naar content

Vakmanschap

Beroepsonderwijs zoals het bedoeld is

Interessante publicaties

Ton Bruining maakte van 2013-2015 voor het vakblad Opleiding & Ontwikkeling een reeks artikelen over vakmanschap.

Vakmanschap, verlies en perspectief
Met ‘Vakmanschap, verlies en perspectief’ leidt Bruining zijn reeks artikelen over vakmanschap in. Hij bespreekt wat je onder vakmanschap kunt verstaan. Hij gaat in op het verlies aan vakmanschap en de pijn waarmee dat verlies gepaard gaat en hij presenteert enkele perspectieven op de ontwikkeling van vakmanschap. 
Bron: Opleiding & Ontwikkeling, jrg. 26, nummer 1, 2013 


De spelende vakman

‘De spelende vakman’ is een portret van de ontwerper, timmerman en ondernemer Piet Hein Eek. Eek is niet alleen een toonaangevende ontwerper die furore maakt op internationale tentoonstellingen. Hij is ook een vakman die zich thuis voelt in zijn werkplaats. Eek is als een eigentijdse Kabouter. Hij speelt met ontwerpen, materialen, productiemethoden en bedrijfskundige concepten. Hij provoceert daarmee het denken over vakmanschap. Daardoor neemt hij in Eindhoven, een stad die evolueert van industriestad naar designstad, een voortrekkersrol in.
Bron: Opleiding & Ontwikkeling, jrg. 26, nummer 3, 2013 


Creatief vakmanschap

‘Creatief vakmanschap’ gaat over de ontwikkeling van een eigentijdse ambachtscultuur. Bruining komt met verhalen over vijf creatieve vaklieden. Twee edelsmeden, een leerbewerker, een beeldhouwer en een drukker vertellen over hoe ze hun ambacht hebben geleerd hoe zij daar iedere dag weer verder aan werken.
Bron: Opleiding & Ontwikkeling, jrg. 27, nummer 1, 2014

Leerrijke netwerken in de technologie
In onze moderne technologische samenleving staan vakmensen aan de bron van innovatie. In de reportage ‘Leerrijke netwerken in de technologie’ komen een ondernemer uit de Maritieme sector, vaklieden uit de offshore en de procesindustrie en een opleider uit het beroepsonderwijs aan het woord. 
Bron: Opleiding & Ontwikkeling, jrg. 27, nummer 3, 2014 

Vakmanschap in de frontlinie van de publieke dienstverlening
“Vakmanschap in de frontlinie van de publieke dienstverlening’ gaat over het vakmanschap van een verpleegkundige, een politieman en een leraar. Deze vaklieden in de publieke dienstverlening geven met hun verhalen inzicht in de complexiteit van hun vakmanschap. Het is een mix van traditie en innovatie, van kennisproductiviteit maar bovenal van moraliteit. Iedere dag opnieuw worden ze gevraagd om vakkundige beslissingen te nemen die goed zijn voor de patiënt, de burger en de leerling.
Bron: Opleiding & Ontwikkeling, jrg. 27, nummer 5, 2014

Opleiden tot vakmanschap
In ‘Opleiden tot vakmanschap’ bespreekt Bruining samen met Jose van den Berg van het onderzoeksinstituut voor het beroepsonderwijs ECBO het opleiden van vaklieden en het professionaliseren van beroepsopleiders. Daarbij gaat het niet over de inhoudelijke expertisegebieden van de professie opleider in het mbo en het pedagogisch-didactisch ‘hart’ van de beroepsopleiders, maar ook over de professionalisering in teams van opleiders in het beroepsonderwijs en de ondersteuning daarvan.
Bron: Opleiding & Ontwikkeling, jrg. 27, nummer 6, 2014

Vakmanschap vraagt om hands-on leerbeleid in organisaties
“Vakmanschap vraagt om hands-on leerbeleid in organisaties” is de epiloog van de reeks over vakmanschap waarin Bruining met de HRD-experts Cees Sprenger en Rolf Knijff terugkijkt op de reeks over vakmanschap. Het gaat het om de vraag hoe de professionalisering van organisaties, vakmensen en leerpraktijken vorm moet krijgen en wat leerbeleid daarin kan betekenen. Hands-on ondersteuning op de werkplek is het devies van Sprenger en van Knijff. 
Bron: Opleiding & Ontwikkeling, jrg. 28, nummer 1, 2015

Directeur/adviseur beroepsonderwijs

Bekijk ook