Direct naar content

Nieuws +

Nieuws
Handelingsgericht werken: naar minder administratieve werklast

25-04-2017 Uit recente onderzoeken komt naar voren dat leerkrachten in het basisonderwijs vooral door de vele administratieve rompslomp een hoge werkdruk ervaren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het bijhouden van het leervolgsysteem, sociaal-emotionele vragenlijsten, toets-mappen en groepsplannen. Vooral over groepsplannen is er de laatste tijd veel discussie.

Lees verder
Blog: Vernieuwing onderwijs: waarom?

21-04-2017 Op dit moment is er volop discussie over het project Onderwijs2032. Het jaar 2032 is ver weg, toch kopt Nieuwsuur op 19 april jl.: 'Vernieuwing onderwijs moet nu meteen beginnen'. Blog van Pleuni van Rooij.

Lees verder
In 5 stappen van data naar plan

20-04-2017 Hoe kun je je weg vinden in alle data die beschikbaar komen in leerlingvolgsystemen? Hoe zorgt u ervoor dat data-analyse een echte bijdrage leveren aan de kwaliteit van onderwijs? Ons stappenplan helpt school en leerkrachten op weg. In een handige en overzichtelijke placemat vindt u per stap belangrijke sleutelvragen en tips voor zelfevaluatie.

Lees verder
Succesvolle conferentie 10-14 onderwijs

19-04-2017 De eerste landelijke conferentie 10-14 onderwijs was een doorslaand succes. Ruim 170 onderwijsbestuurders, schoolleiders, teamleiders en leraren ontmoetten elkaar op 7 april in het theater Spektakel in Zwijndrecht.

Lees verder
Agile werken in het onderwijs

12-04-2017 Agile werken vindt steeds meer zijn weg in bedrijven en organisaties. Op 24 mei organiseert KPC Groep i.s.m. agile-coach Ad Uijterwaal een ‘proeverij’ voor onderwijsorganisaties die willen ervaren wat agile werken is.

Lees verder
Lancering nieuw Protocol Dyslexie mbo op 21 juni

11-04-2017 Het Protocol Dyslexie voor het mbo is volledig herzien! Meld u nu aan voor de gratis lanceringsbijeenkomst op 21 juni.

Lees verder
Onderzoek naar LOB in arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant

04-04-2017 AgriFood Capital Werkt! heeft recent i.s.m. KPC Groep onderzocht hoe LOB in het Noordoost-Brabant wordt toegepast. Het onderzoek laat zien dat de scholen wel met LOB aan de slag zijn maar dat de kwaliteit en de aanpak heel verschillend zijn.

Lees verder
BPV langs de meetlat van LOB

04-04-2017 Het merendeel van studenten geeft aan de BPV te zien als belangrijkste studieloopbaanactiviteit. Studenten zijn er van overtuigd dat zij tijdens de BPV het meeste leren. Het blijkt echter ook dat ze aan de opdrachten die ze moeten uitvoeren te weinig betekenis geven voor hun eigen ontwikkeling.

Lees verder
Handige placemat over toekomstbestendig praktijkonderwijs

29-03-2017 Speciaal voor scholen voor praktijkonderwijs hebben we een placemat ontwikkeld. De placemat geeft inzicht in die thema’s die voor uw school van belang kunnen zijn voor uw schoolontwikkeling richting 2020. U kunt deze placemat op verschillende manieren gebruiken.

Lees verder
Praktijkcollege Tilburg: ambities én daadkracht

29-03-2017 Praktijkcollege Tilburg heeft haar koers bepaald voor de komende jaren. Kernpunten hiervan zijn: herkenbare leerlijnen en uitstroomprofielen, een stevigere plek voor de praktijkvakken, leerlingen meer eigenaar maken van hun loopbaantraject.

Lees verder
Nieuwe opzet regionale PrO-Dag Drenthe slaat aan

29-03-2017 De nieuwe opzet van de regionale PrO-Dag Drenthe is goed aangeslagen. De studiedag, die plaats vond bij PrO Emmen, was voorbereid door een kerngroep die inhoudelijke thema’s op de agenda zette die bruikbaar zijn voor de praktijk.

Lees verder
‘Leerlingen meer eigen keuzes laten maken’

29-03-2017 Het Raayland College is een grote scholengemeenschap in Venray die ook praktijkonderwijs biedt. Centraal thema is ‘meer maatwerk in onderwijs’. Het praktijkonderwijs pakte de handschoen energiek op en is volop in vernieuwing. “We mogen trots zijn op wat het team in een kort tijdsbestek heeft gerealiseerd.”

Lees verder

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

Snel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en publicaties? Schrijf u in voor de maandelijkse nieuwsbrief.