Direct naar content

Basisopleiding Zorgcoördinator

  • Doelgroepen
    Zorgcoordinatoren
  • Onderwijssector
    Voortgezet onderwijs
  • Data
    12 en 28 september, 10 oktober en 2, 14 en 30 november 2017
  • Prijs
    € 1.600,00
  • Locatie
    's-Hertogenbosch

Doel

MetRegister leraar de invoering van Passend onderwijs is de rol en positie van de zorgcoördinator relevanter dan ooit. Hoe krijgt u als zorgcoördinator écht positie om bruggen te slaan tussen beleid en werkvloer? Hoe geeft u vorm aan de ondersteuning van leerlingen, mentoren en docenten? Ook ontwikkelen scholen zich steeds meer tot ketenpartners. Wat betekent dit voor uw rol?

KPC Groep biedt ondersteuning met een speciaal opleidingsprogramma.
De basisopleiding voor zorgcoördinatoren in het voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs richt zich op de vijf kerntaken van de zorgcoördinator:

  • Het aansturen van de leerling- en docentbegeleiding in het ondersteuningsteam
  • Het adviseren en coachen van mentoren en docenten
  • Afstemming met ouders en afstemming met externe partners in het SWV en in de jeugdhulp
  • Het adviseren van het management m.b.t. het ondersteuningsbeleid en passend onderwijs en het leveren van een bijdrage aan het uitzetten en evalueren van dit beleid
  • Het systematische evalueren van de kwaliteit van de leerlingenzorg en het ondernemen van acties om de kwaliteit te versterken

In de zesdaagse basisopleiding maken de deelnemers uitgebreid kennis met diverse facetten in het werk van een zorgcoördinator. Verschillende trainers zorgen ieder door hun eigen expertise voor een afwisselende en gedegen opleiding tot zorgcoördinator.

Programma
Dag 1  -  Passend onderwijs en het werk van de zorgcoördinator
We verkennen de werksituatie van de verschillende deelnemers. Daarbij besteden we aandacht aan de taakomschrijving en de positie die je in de organisatie inneemt. We onderzoeken welke aspecten van passend onderwijs op school aan de orde zijn en wat de rol van de zorgcoördinator hierin is. We kijken hierbij naar het schoolondersteuningsprofiel, de basisondersteuning in school en de extra ondersteuning die geboden wordt.
Datum: 12 september 2017 door Aleid Schipper

Dag 2   -  Passend onderwijs en het ontwikkelen van beleid in school
In deze bijeenkomst komt het ontwikkelen, uitzetten en evalueren van beleid in school ten aanzien van passend onderwijs en de leerlingenzorg aan de orde. We bespreken hoe beleidsontwikkeling in school plaatsvindt en welke bijdrage de zorgcoördinator daaraan kan leveren. Tevens onderzoeken we hoe we in school systematisch de leerlingenzorg kunnen evalueren en verbeteren.
Datum: 28 september 2017 door Maria Voets

Dag 3  -  Passend onderwijs en de school als ketenpartner
Een school is geen eiland, maar werkt in de keten samen met externe partners. Op drie dimensies kijken we naar deze samenwerking: de samenwerking bij overgangen in de schoolloopbaan, de samenwerking met partners in het SWV en de samenwerking met partners in de jeugdhulp. Hoe geef je aan deze samenwerking inhoud en vorm en wat is je rol als zorgcoördinator daarbij?
Datum: 10 oktober 2017 door Maria Voets

Dag 4   -  Passend onderwijs en handelingsgericht werken op de werkvloer
Het accent ligt deze dag op het primaire proces en het ondersteunen van leerlingen met leer- en gedragsproblemen. Wat zijn de onderwijsbehoeften van deze leerlingen en hoe stem je het onderwijs hierop doelgericht en planmatig af? Op welke wijze geef je cyclisch inhoud en vorm aan handelingsgericht werken in school? We gaan daarbij in op hoe je in de klas op een effectieve wijze omgaat met verschillen tussen leerlingen.
Datum: 2 november 2017 door Arjan Clijsen

Dag 5  -  Passend onderwijs en een effectieve overlegstructuur in school
In dag 5 besteden we aandacht aan gesprekken met leerlingen en met ouders. Hoe maken we leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling? Op welke wijze werken we met ouders als partner samen? Daarnaast bespreken we de overlegstructuur in school en onderzoeken we hoe je op een handelingsgerichte wijze klassen- en leerlingenbesprekingen in school kunt uitvoeren en wat je rol als zorgcoördinator daarin is.
Datum: 14 november 2017 door Arjan Clijsen

Dag 6  -  Passend onderwijs en het coachen van docenten en mentoren
Passend onderwijs gebeurt in de klas en het zijn de docenten en mentoren die het moeten doen. Op welke wijze kunnen we hen coachen bij het afstemmen van hun onderwijs op de onderwijsbehoeften van de leerlingen?  Ter afronding inventariseren we wat dit alles betekent voor het persoonlijk functioneren van de zorgcoördinator. Hoe geef je in de eigen praktijk invulling aan de vijf kerntaken van de zorgcoördinator? Wat zijn ontwikkelpunten waar je verder mee aan de slag wilt?
Datum: 30 november 2017 door Aleid Schipper en Arjan Clijsen

Werkwijze
De praktijk van de deelnemers staat centraal. Theorie wordt met praktijk verbonden. Van de deelnemers wordt een actieve inzet verwacht. Tussen de bijeenkomsten worden korte praktijkopdrachten uitgevoerd die in de bijeenkomsten besproken worden.
De basisopleiding kan ook op maat gegeven worden voor een school of voor een groep scholen of samenwerkingsverband. Het programma wordt dan aangepast aan de specifieke wensen.

Omvang
Deze zesdaagse opleiding vindt plaats in 's-Hertogenbosch op 12 september, 28 september, 10 oktober, 2 november, 14 november en 30 november 2017 van 9.30 tot 16.15 uur. Het maximum aantal deelnemers bedraagt 16.

Meer informatie
Meer informatie is te verkrijgen bij Arjan Clijsen.

Contact met adviseur

Direct naar:

Bekijk het aanbod opleidingen en trainingen per onderwijssoort.

Cedeo- en CRKBO-erkend

KPC Groep verzorgt een breed scholingaanbod voor po, vo en mbo. Onze opleidingen en trainingen zijn Cedeo- en CRKBO-erkend.