Direct naar content

Verbinders in de praktijk

Willy van Dijk

coördinator Academische opleidingsschool Utrecht-Amersfoort
coördinator Samenwerking Opleiding & Scholen HU ITT

Willy van DijkAls je aan pabostudenten en praktijkopleiders vraagt wat de meerwaarde is van 'leren in verbinding' (lees: opleiden in school) dan krijg je antwoorden als deze:

  • 'Het is fijn om samen te werken met studenten, samen een team te zijn in de klas met de kinderen.'
  • 'Mijn praktijkopleider is betrokken bij het onderzoek wat ik doe in de school. Dat geeft mij meer zelfvertrouwen'.
  • 'Ik ben nieuwsgierig naar de theorie, waarom studenten bepaalde zaken anders aan moeten pakken dan ik gewend ben in mijn klas. Door de samenwerking met de pabo krijg ik hier meer kennis over.' 

Dit zijn persoonlijke voorbeelden van 'leren in verbinding'. Het verbinden van verschillende werelden, van kinderen met een student, een student met een praktijkopleider, een praktijkopleider met een docent van de pabo, de pabo met de basisschool, de basisschool met een lectoraat. Allemaal verbindingen die op veel plaatsen energie en nieuwe kennis opleveren.  De nieuwe projecten voor de versterking Samenwerking Opleiding & Scholen, die ontstaan zijn uit al bestaande partnerschappen van opleidingen, basisscholen en VO scholen tonen aan dat de behoefte naar leren in verbinding groot is.

Aan ons de taak om dit zinvol in te vullen.
Het is de man en niet het paard.
Niet het antwoord maar de vragen.
Het is de route niet de kaart.

(De Dijk: niet de lijnen maar de bocht)

Reageer

Gebruik dit formulier om uw reactie achter te laten.
*
*
*
 
Captcha

 
*

Leren in verbinding

 Ton Bruining

Educatieve netwerken

 Jos Castelijns

Leerpotentieel academische opleidingsschool

 Sanne Akkermans

Samen opleiden van leraren voor het technisch beroepsonderwijs

 Mark Boiten

De werkplek als leidend perspectief

 Miranda Timmermans

Delen