Direct naar content

“Goed klassenmanagement is voor mij de basis”

Terry de JongIn de serie interviews met docenten zonder werkdruk, komt deze keer Terry de Jong aan het woord. Zij is docent op mytylschool De Brug in Rotterdam en werkt fulltime. Terry zit nu 12 jaar in het onderwijs na een carrière in de fysiotherapie.




1. Wat is voor jou werkdruk?

“Werkdruk staat voor mij gelijk aan: onzinnige dingen doen die niets met onderwijs te maken hebben. Bijvoorbeeld de administratieve lasten en randzaken om het onderwijs heen. Ik zit bijvoorbeeld in diverse klankbordgroepen, maar is dat noodzakelijk voor het onderwijs? Soms ontstaat werkdruk doordat leerlingen heel pittig gedrag in de klas vertonen. Dat kan heftig zijn, maar voor mij is dat juist de uitdaging: hoe speel ik daar op in? Ik zie ook wel eens worstelingen met veeleisende ouders. Soms ervaren leraren dat als “werkdruk”. Je kan het ook zien als voor je kind opkomen en dat vind ik wel een mooi gegeven.
Op mijn school hebben wij best regelmatig met traumatische gebeurtenissen te maken, zoals het overlijden van een leerling. Dat is zwaar. En verder vind ik ruzies in het team een oorzaak van werkdruk: dat is best vervelend.”

2. Wat merk je als jij werkdruk ervaart?
“Vroeger had ik dat wel eens, toen mijn kinderen nog klein waren en ik zonder een echt leidinggevende in een verpleeghuis werkte. Dan voelde ik een bonzend gevoel, zat mijn ademhaling heel hoog en versnelde mijn hartslag. Dan had ik wel eens het gevoel niet meer te weten welke kant ik op moest. Het gevoel van “geen stuurtje in handen” hebben.”

3. Heb jij last van werkdruk?
“Nee, ik heb geen last van werkdruk.’

4. Hoe pak jij je werk aan waardoor jij geen last hebt van werkdruk?
“Klassenmanagement! Goed klassenmanagement is voor mij de basis, goede voorbereidingen, alles zo voorspelbaar mogelijk maken, voor de leerlingen en voor mijzelf. Vooruit plannen, weten wat, wanneer moet gebeuren. Zorg dat je voor blijft, werk proactief. Laat je niet confronteren met zaken die gewoon in de jaarplanning staan (“oh volgende week  moeten de rapporten er uit….?”), Keep ahead: zorg dat je vooruit denkt bij alles. Houd de leiding over je werk, regel de lessen strak. Als er dan toch iets onverwachts voorkomt heb je altijd een beetje ruimte over. En start met omdenken: denk in mogelijkheden, niet in problemen. Heb je ergens last van: doe er dan wat aan. Ga het gesprek aan met je collega’s en accepteer dat het soms gewoon is zoals het is.”

5. “Welke werktijden hanteer jij?
Ik werk van 8 uur tot maximaal 17 uur, meestal ben ik om kwar over 5 echt op weg naar huis. Ik heb een fulltime baan, met af en toe avondwerk: ouderavonden, voorlichtingsavonden bijvoorbeeld. Daarom probeer ik elke woensdag rond 15 uur te vertrekken om even tijd voor mijzelf te hebben.”

6. Hoe ga jij om met verplichtingen binnen jou werk?
“Administratie en ouderavonden etc horen gewoon bij je werk. Feitelijk heb je elk jaar op tijd een jaarrooster, dus kun je al lang van tevoren plannen en regelen wat nodig is, bijvoorbeeld oppas voor je kinderen.”

7. Heb je tips voor collega’s?

“Ga sporten! Vanuit mijn oude beroep weet ik hoe belangrijk een goede conditie is: een goede lichamelijke belastbaarheid,  geeft ook een goede geestelijke belastbaarheid. Kies een sport die bij je past, zorg dat je even flink bezig bent. Dan raak je alle stress en negativiteit kwijt. We werken allemaal lang en in het onderwijs vaak lang bij één werkgever. Wissel een keer van baan voor nieuwe energie. Zeg ook gewoon eens ‘nee’, als jou iets gevraagd wordt:  je hoeft niet altijd overal tijd voor te maken of alles te doen.”

Delen