Direct naar content

Blog werkdruk: Autonomie van leraren

Het eerste probleem zit hem in de autonomie, die in het onderwijs wordt geproclameerd. Waar ik helemaal voor ben, daar niet van. Maar het moet niet te gek worden. De beroemde Amerikaans onderzoeker Michael Lipsky liet zien dat wanneer je beroepsbeoefenaren in de publieke dienstverlening te weinig ruimte geeft, dat ze er dan vervolgens alles aan doen om die vrije ruimte voor zichzelf te creëren. Leraren zijn zulke publieke dienstverleners. Wanneer ze in de knel zitten dan zoeken ze hun eigen weg en raakt het vertrouwen tussen bestuur en frontlijn zoek. Dan komt de verbinding onder druk te staan. Wanneer je ze veel ruimte geeft raakt de verbinding ook zoek. Laat ik een voorbeeld uit mijn dagelijkse praktijk geven.

No show = slechte prestaties

Op dit moment verzorg ik een mentortraining. Die training is opgezet samen met twee leraren. De leraar is nu zorgcoördinator, de andere is vakdocent en volgde vanuit haar hobby theater maken de opleiding tot trainingsacteur. Het programma dat we verzorgen krijgt van de deelnemers een hoge waardering. De deelnemende leraren ervaren dat ze meer grip krijgen op de gesprekken met leerlingen. Ze ervaren dat daardoor hun gesprekken meer impact krijgen. Daardoor hoeven ze minder brandjes te blussen. De leraren die bij het programma betrokken zijn ontwikkelen meer zelfvertrouwen en de collega’s die steevast deelnemen vertrouwen op de waardevolle aanwijzingen van hun collega’s. Desondanks is de “no show” hoog. De prestaties van leraren zijn daardoor een probleem. In de industrie en in de zakelijke dienstverlening is het ongehoord wanneer medewerkers op eigen houtje besluiten om niet naar een training te komen of dat medewerkers halverwege de middag weg kunnen gaan. In het onderwijs blijkt dat wel te kunnen. Sterker nog er is veel begrip voor collega’s die vanwege werkdruk niet op komen dagen. Dat die werkdruk veroorzaakt wordt door een gebrek aan vaardigheden wordt niet besproken. Een gebrek aan verbinding die maakt dat de werkdruk voor iedereen nog hoger wordt.

Niet zwarte pieten! De school als systeem

Begrijp me goed: zwarte pieten mag niet. De school als systeem creëert en conditioneert zijn deelnemers. De leraar heeft natuurlijk een eigen verantwoordelijkheid, maar wanneer de school daar geen beroep op doet, ontbreekt de prikkel. Naast de individuele opdracht ligt er dus een opdracht voor het collectief in de school. Leraren en schoolleiders kunnen elkaar “optillen”. Als ze daar tenminste voor willen kiezen.


Vervolg

Wil je reageren of met ons in gesprek gaan? Neem dan contact op of schrijf een reactie.
Ton Bruining, t.bruining@kpcgroep.nl, telefoon 06-53221513.

Workshops over werkdruk op NOT
Samen met Ageeth Nijboer verzorg ik tijdens de NOT Academy op 24 januari en op 26 januari van 10.30 uur tot 11.15 uur de workshop 'Werkdruk(temakers)'. U kunt zich hiervoor gratis aanmelden op de website van de NOT.

Directeur/adviseur beroepsonderwijs

Delen