Direct naar content

Blog werkdruk: Gebrek aan innovatiekracht in het onderwijs

Het derde probleem heeft weer direct met de eerste twee problemen te maken. De autonomie van leraren en het gebrek aan een leerarchitectuur maakt dat innovaties in het onderwijs maar met moeite tot stand komen. Zo schetst de Franse filosoof Michel Serre het beeld van de hedendaagse jeugd die het hoofd niet op zijn romp heeft staan, maar tussen de duimen heeft. In de scholen is nog niet te merken dat leraren daarop inspelen. Een groep Nederlandse onderzoekers stelde onlangs vast dat het maar niet wil vlotten met de digitale didactiek. In 2016 is E-didactiek vooral het digitaal uitvoeren van oude didactiek. Didactiek voor kinderen met hun hoofd op hun romp. Er is gebrek aan innovatiekracht.

Van uithijgen naar uitrusten

Om de werkdruk te verlagen zullen leraren, ondersteuners en specialisten zich veel meer druk moeten maken over de manier waarop dat werk gestuurd, uitgevoerd en gefaciliteerd wordt. Toerusten is weten hoe je moet uitrusten in de zin van professionaliseren. Als je weet hoe je moet uitrusten, dan voorkom je dat het andere uitrusten uithijgen wordt om daarna weer in dezelfde uitputtende dagelijkse routine terecht te komen. Het gaat om de keuze om je werk anders te willen doen.


Vervolg
Wil je reageren of met ons in gesprek gaan? Neem dan contact op of schrijf een reactie.
Ton Bruining, t.bruining@kpcgroep.nl, telefoon 06-53221513.

Workshops over werkdruk op NOT
Samen met Ageeth Nijboer verzorg ik tijdens de NOT Academy op 24 januari en op 26 januari van 10.30 uur tot 11.15 uur de workshop 'Werkdruk(temakers)'. U kunt zich hiervoor gratis aanmelden op de website van de NOT.

Directeur/adviseur beroepsonderwijs

Delen