Direct naar content

Opbrengstgericht werken en differentiëren

Opbrengstgericht werken en differentieren

Docentfocus

Het vertrekpunt voor OGW en differentiëren zijn de professionaliseringsvragen van de docent. ‘Wat is een goede les? ‘ Hoe formuleer ik doelen en communiceer ik die met de klas?’ Hoe kan ik differentiëren?’ ‘Hoe sluit ik op een opbrengstgerichte manier de les af?’ ‘Maar ook: hoe signaleer ik leerlingen en/of hoe motiveer ik leerlingen,  hoe maak ik leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces, hoe maak ik gebruik van ICT met het oog op het personaliseren van het onderwijs in mijn klas?’ In dit spoor staan concrete handreikingen en leren van en met elkaar staan centraal.

Basisvaardigheden als klassenmanagement (organiseren en inrichten), planmatig en resultaatgericht werken, een goede pedagogische relatie met leerlingen en de beschikking over een gevarieerde didactische aanpak zijn cruciale voorwaarden voor opbrengstgericht werken en differentiëren.

Scholen schakelen ons vaak in voor docententrainingen.

Enkele citaten uit trainingen zijn:

  • “Training met praktische tips onderweg die ervoor zorgen dat je de theorie ook in de les kan gebruiken.” (Dr.-Knippenberg Helmond)
  • “Nieuwe inzichten in werkvormen rondom differentiatie.”
  • “Leuke afwisseling tussen informatie, bezig zijn en evalueren.”
  • “Jij maakt het verschil.” (Rientjes mavo Maarssen)
  • “Een duidelijk doel maakt het concreet voor leerlingen.”

   
 

Docentfocus

 
Artikelen

 
Lees meer over de Teamfocus en de Schoolfocus.

Contact met adviseur

Contact met adviseur

Liniaal OGW

 

Deze praktische tool geeft een overzicht van de bouwstenen die OGW tot een succes maken.

Handreiking

Download de handreiking opbrengstgericht differentiëren in het voortgezet onderwijs.

SOMtoday en KPC Groep

Logo SOMtodaySOMtoday, leverancier van één van de leidende leerling-volgsystemen in het voortgezet onderwijs in Nederland, en onderwijs-adviesbureau KPC Groep werken intensief samen.