De veranderende rol van sectievoorzitter in het VO

De taak van sectievoorzitters in het voortgezet onderwijs verandert snel. Ze zijn niet langer alleen vakinhoudelijke coördinatoren, maar moeten nu ook teams aansturen en leiderschap tonen. Hoe speel je als sectievoorzitter hierop in? Hoe stimuleer je teamontwikkeling?

Walter van den Elsen van KPC Groep heeft op basis van gesprekken in het veld een opleidingsprogramma ontwikkeld dat inspeelt op deze veranderende taak en verantwoordelijkheden.

Een sectievoorzitter was traditioneel vooral ‘de eerste onder gelijken,’” zegt Walter van den Elsen, programmacoördinator bij KPC Groep. “Maar tegenwoordig moeten ze meer doen dan alleen vakinhoudelijke zaken regelen. Ze zijn de verbindende schakel tussen teamleden en leidinggevenden.”

Leiderschap en teamontwikkeling

De rol van de sectievoorzitter is niet meer beperkt tot het coördineren van de vakinhoudelijke kant. Steeds meer wordt verwacht dat ze hun secties ontwikkelen tot hechte teams. Dit vraagt om leiderschap en het vermogen om verschillende werkstijlen en persoonlijkheden samen te brengen. “Uit allerlei onderzoeken blijkt keer op keer dat teamwerk is cruciaal voor de kwaliteit van het onderwijs,” legt Van den Elsen uit. “Daarom moeten sectievoorzitters leren hoe ze een cultuur van samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid creëren.”

Uitbreidend takenpakket sectievoorzitter

Hoewel het sectievoorzitterschap vaak een informele rol is, neemt het takenpakket toe. Zo worden sectievoorzitters steeds vaker betrokken bij wervingsgesprekken, het inwerken van nieuwe collega’s, en het welzijn van het team. “Ze worden geacht om veel op zich te nemen, maar de formele beslissingen blijven bij de schoolleiding,” vertelt Walter. Dit kan leiden tot een spanningsveld tussen sectievoorzitters en hun formele leidinggevenden en zorgen voor conflictstof door overlappende rollen.

Werkdruk en welzijn docenten

Naast leiderschapsvaardigheden moeten sectievoorzitters ook oog hebben voor het welzijn van hun collega’s. “Het is belangrijk dat ze alert zijn op werkdruk en stress binnen het team,” zegt Van den Elsen. “Vooral jongere docenten, die gewend zijn aan teamwerk, hebben baat bij een sectievoorzitter die een veilige en ondersteunende werkomgeving kan bieden.”

Taken en verantwoordelijkheden voor secties

In veel scholen krijgen secties steeds meer verantwoordelijkheden. “Scholen evolueren naar leer-werkgemeenschappen,” vertelt Walter. Dat betekent dat er minder top-down wordt aangestuurd en meer verantwoordelijkheid bij de secties wordt neergelegd.” Sectievoorzitters moeten leren balanceren tussen hun dagelijkse taken en hun rol in bredere schoolprojecten. “Onze bijscholing helpt sectievoorzitters om met vertrouwen leiding te geven, hun teams te versterken, en tegelijkertijd de werkdruk beheersbaar te houden,” besluit Walter.

Meer weten over het programma?
Bekijk hier het volledige programma voor sectievoorzitters in het VO.

Vragen? Neem contact op met Walter: w.vandenelsen@kpcgroep.nl of 06 222 11 888.