Mediawijsheid

Social Media Stress (SMS), WannaCry-Ransomware en Fear of missiing out (FOMO). Dit zijn termen die dagelijks in de schoolgangen voorbij komen. Scholen zijn druk bezig met het cyberpesten, sluthaming en whatsappruzies.

Anno 2017 groeit de huidige generatie op in een gemedialiseerde samenleving; internet, televisie en sociale media worden dagelijks gebruikt. Met een smartphone ligt de wereld binnen handbereik. Een wereld vol informatie waarin je makkelijk met elkaar in contact kan komen en informatie kan opzoeken. Denk aan het boeken van een vakantie, de trein opzoeken en bankzaken regelen. Deze ontwikkeling heeft ook een keerzijde; vraag je je ooit af waarom Facebook gratis is of Google weet waar je naar op vakantie wil?

Bijna alle kinderen (97%) in Nederland hebben op een leeftijd van 12 jaar een smartphone. Een groot deel van hun ontwikkeling maken ze online door. De online wereld is voor jongeren vanaf 12 jaar te beschouwen als een verlengstuk van hun offline wereld. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar zitten gemiddeld 3,3 uur per dag op internet. Deze tijd besteden ze aan Whatsapp, Facebook, Instagram, Snapchat, gamen en muziek luisteren.

Jongeren krijgen veel mediaboodschappen te verwerken. Omdat niet alle informatie als waar aangenomen kan worden, is het belangrijk om jongeren zich te leren bewegen in de ‘digitale wereld’. Dagelijks verschijnen er berichten in het nieuws over cyberpesten, phishing en internettrollen. Hoe praat je daarover met je leerlingen?

In 2005 werd door de Raad voor Cultuur de term ‘mediawijsheid’ geïntroduceerd. Dit begrip wordt gedefinieerd als “het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld”.

De komende jaren zal de samenleving steeds verder medialiseren en het onderwijs heeft er een belangrijke taak bij gekregen. Zij moeten leerlingen leren bewegen in de ‘digitale wereld’. Het omgaan met media zit niet in de kerndoelen van het onderwijs en is daardoor geen vast onderdeel in het curriculum. Dat zou het wel moeten zijn, daar kunnen we niet meer onderuit.

Onze adviseurs bij KPC Groep denken graag mee over de plek die mediawijsheid in het curriculum van uw school krijgt. We hebben zicht op de lesmethodes, leerlijn, meest recente ontwikkelingen en ondersteunen bij het ontwikkelen van leerlijnen. Hierbij sluiten we altijd zoveel mogelijk aan bij de huidige situatie.
Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.