Na de crisis de revolutie?

31 maart 2020

Het onderwijs heeft de afgelopen weken een prestatie van ongekende proporties geleverd. Aanvankelijk was het afstandsonderwijs gedurende tientallen jaren slechts het hobbyhoekje van enkele voorlopers. Vervolgens werd het beperkt toegepast in pilots. Pas in het kader van ‘blended learning’ kreeg het enige substantie. In de afgelopen weken is er niet alleen een definitieve doorbraak geweest. Maar we zijn ook aan het nadenken over wat dit betekent voor ons toekomstige onderwijs.

Instrumenten

Want afstandsleren is meer dan het sec vertalen van klassikaal onderwijs naar onderwijs op afstand, waarbij opdrachten per email worden verstrekt en waarbij de docent via het beeldscherm probeert een klaslokaal na te bootsen. Fons van den Berg van Apple stelt in een artikel op LinkedIn: “Het werk dat voor ons ligt, is niet het omkatten van het onderwijs dat we op school geven, maar het ontwerpen van leren en lesgeven in en voor een nieuwe werkelijkheid. Dat vraagt om een andere mindset, skillset en toolset.” Het succes van het huidige afstandsleren ligt in de noodzaak om het leerproces op gang te houden in deze uitzonderlijke situatie van ‘social distancing’, gecombineerd met het feit dat afstandsleren door deze situatie nu onderwijsgedreven is. Dit in tegenstelling tot de techniekgedreven situatie van de afgelopen decennia.

 

Leerstrategieën

Ook veel ouders reflecteren nu op de leerprocessen van hun kinderen thuis. Zo schrijft Jacqueline Blaak, zelf werkzaam in het onderwijs, op LinkedIn over haar dochters: “Dochter één blijkt een intuïtief type en de ander een zintuiglijk type. Intuïtieve types zijn gericht op uitdaging, betekenissen en mogelijkheden. Ze houden niet van routines en details. Zintuiglijke types zijn gericht op feitelijke realiteit in het hier en nu, werken gestaag door en gericht op details. (Bron: Jung) Dochter één groeit door deze aanpak. Ze bepaalt haar eigen ritme, hoeft geen uren naar details te luisteren van een docent die staat te zenden en zoekt zelf online mogelijkheden om de stof eigen te maken op haar manier. Zelfvertrouwen groeit per minuut. Dochter twee, wil een strakke planning, wil in detail weten wat ze moet doen en hoe ze het moet doen, wil begeleiding, raakt in paniek als het niet lukt en wordt onzeker van het wel of niet doorgaan van o.a het schoolkamp. Mist school. Zij ontdekken in deze rare tijd, hun eigen persoonlijkheid en kunnen hun eigen handelen en behoeften beter begrijpen. Nu nog verandering in het schoolsysteem.”

Tweedeling

Tenslotte uiten veel ouders en docenten hun zorgen om gezinnen met kinderen waarin instrumenten als notebooks en iPads ontbreken en waar kinderen niet begeleid (kunnen) worden door hun ouders. Hierdoor is het risico van een groeiende tweedeling in de populatie groot.

Kortom, de coronacrisis lijkt een definitieve doorbraak van afstandsleren te hebben gerealiseerd, mede omdat deze doorbraak onderwijsgedreven is. Het is nu zaak om de nieuwe mogelijkheden hiervan ook na de crisis voor het onderwijs te behouden, een nieuwe mindset, skillset en toolset te ontwikkelen, te zorgen dat afstandsleren goed aansluit bij de verschillende leerstrategieën van kinderen en dat ook de zwakkere groepen in de samenleving hiervan profiteren.

Bij KPC Groep gaan we direct aan de slag met het trekken van lessen uit de huidige ervaringen met groepen adviseurs, managers, docenten, ouders, leerlingen en ict-ers, zodat het onderwijs straks optimaal de vruchten plukt van wat we momenteel leren. Wil je meedoen? Stuur een email naar f.donders@kpcgroep.nl.

 

Reacties

Reageer zelf of bekijk alle reacties

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Drs. Frans Donders
Directeur KPC Interim/Adviseur
06-12504008

E-mail Frans