Structuur en werkplezier van (nieuwe) collega's

28 oktober 2019

Als LOB-coördinator (Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding) zat ik begin van het schooljaar op kantoor. Een nieuwe beginnende docent kwam die week bij mij binnen. Toen ik hem vroeg hoe zijn eerste schoolweken waren verlopen was hij positief over de school, de studenten en de collega’s. Dit is natuurlijk fijn om te horen. Natuurlijk was ik nieuwsgierig waarom hij zo positief over alles was. Zijn antwoord was: "Hier is structuur op school. Waar ik voorheen werkte werd ik geacht àlles zelf te doen. Van gesprekken met leerplicht, organisatie van stagebezoeken tot het maken van planningen. Hier op school heeft elke docent of leidinggevende zijn eigen taken. Als ik iets moet weten, loop ik naar de desbetreffende collega toe en hij geeft mij de informatie die ik nodig heb; dat is zo fijn"! Het klopt dat er binnen onze locatie een duidelijke structuur en taakverdeling is. De kwaliteiten en interesse die collega’s hebben, worden voor een groot deel binnen de school ingezet.

Ik vond het fijn om te horen dat deze nieuwe collega hier in korte tijd al het gemak van kan ondervinden en ervaren. Voor mij blijkt uit het antwoord van deze nieuwe collega dat de structuur binnen de organisatie hem rust, vertrouwen en kracht geeft om verder te gaan. Daarbij geeft mijn nieuwe collega indirect aan dat een goed gestructureerd team, waarin mensen elkaar kunnen vinden op hun kwaliteiten, voor hem een positieve psychologische werking heeft op het werkplezier.

Nu hoeft hij niet meer te verdwalen in zijn oude werkplek, maar kan mijn nieuwe collega zich vol positieve energie richten op datgene waar onderwijs voor hém toe doet. Zo zie je maar dat structuur van groot belang is op het werkplezier van (nieuwe) collega’s.

Reacties

Reageer zelf of bekijk alle reacties

Whitepaper

Binden, boeien en begeleiden van startende leraren

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Judith Wolf-Lucas
Adviseur
073-6247247

E-mail Judith