Rekenen op afstand

8 april 2020

Het is een bizarre tijd. Een tijd waarin we snel moeten handelen en schakelen om afstandsonderwijs te realiseren. De school als fysieke plek is dicht. Ik stop met lesgeven op de manier waarop ik dat al jaren doe. Een nieuwe uitdaging staat voor de deur: onderwijs op afstand geven. Gelukkig ben ik al gewend om thuis te werken via Office 365. Door middel van Teams heb ik contact met mijn collega’s en bekijken we wat voor ons mogelijk is.

Niet gelijk teveel willen en stap voor stap kijken wat haalbaar is. Dat is nu belangrijk. Niet alleen voor de kinderen maar ook voor ons als leerkrachten. Leveranciers van leermiddelen hebben alle methodes opengezet op internet. Er ligt een enorm digitaal aanbod klaar voor de leerlingen. Hier zullen we kritisch naar moeten kijken en bepalen wat we wel en niet gaan aanbieden.

Social school

Via social school hebben we al een tijdje contact met ouders. We zetten deze tool nu in om niet alleen ouders maar ook kinderen te bereiken. Op social school zet ik instructiefilmpjes om ouders en kinderen wegwijs te maken in het digitale aanbod. Kinderen kunnen via de chat van social school contact met me opnemen. Onze hoogbegaafdheid specialist zorgt voor een passend aanbod voor de leerlingen die met verrijkingsopdrachten van rekenen bezig zijn. Onze RT’er helpt de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Van ouders hoor ik dat het lastig is om naast hun werk, hun kinderen aan het werk te zetten. Onze taak is nu om er te zijn voor deze ouders en gerust te stellen. Niet alles lukt meteen en er wordt nogal veel verwacht. Kijk vooral naar wat wel lukt is mijn advies.

Nadenken over vervolgstappen

Het thuisonderwijs kan door deze coronacrisis nog wel even gaan duren. We moeten daarom nu nadenken over vervolgstappen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen verder kunnen met het onderwijsaanbod? Gaan we overstappen op andere methodes omdat deze digitaal aangeboden worden, geven we werkboeken mee, scannen we de methode in omdat deze nog niet digitaal is?  Dit soort vragen worden nu actueel en ik ondersteun als rekenexpert mijn collega’s hierbij.

Bij het rekenen is het van belang dat kinderen begrijpen wat ze maken. Nieuwe stof heeft instructie nodig, instructie die voor alle kinderen aansluit op wat ze al gewend zijn. Als we de instructies aan ouders over laten, dan is de vraag hoe deze uitgelegd worden. Daarom is het logisch dat veel leraren zich richten op het maken van instructiefilmpjes om verder te kunnen met het onderwijsaanbod.

Op internet worden veel tools aangeboden om deze filmpjes te maken: Zoom, Loom, Google Classroom, Meets, YouTube, Office Stream en nog veel meer.

Tips voor rekenonderwijs op afstand

Mijn tip is dat je het beste gebruik kunt maken van de tool(s) waar je als school al over beschikt. Werk je al met Office 365, dan kan Office Stream ingezet worden. Werk je met Google, dan kan Google Hangouts, Classroom of Meets gebruikt worden. Het werken met Google en Office is AVG proof. Houd bij alle andere tools goed in de gaten of deze AVG in orde zijn en of ze echt gratis zijn. Veel tools vragen namelijk toch de nodige gegevens van je. Zoek daarom eerst goed uit of de tool die je gebruikt echt AVG proof is en of je gegevens die je deelt veilig zijn op het internet.

Verdere aandachtspunten en tips

  • Ga je door met de methode of bied je nieuwe stof aan?  Maak dan zelf een instructiefilmpje.  Zo zorg je ervoor dat de kinderen niet in verwarring raken.  De impact van een eigen instructiefilmpje is hoger en geeft het onderwijs ook  een persoonlijk en vertrouwd karakter.
  • Gebruik voor je instructiefilmpjes de tool(s) waar je als school al over beschikt, er wordt  veel aangeboden maar onthoud dat verschillende tools toch veel gegevens van je gebruiken en dat niet alles veilig op het internet terecht komt.
  • Overleg met je hele team over de aanpak van de filmpjes, zodat er een gezamenlijk besluit komt. Zo hoef je niet alles alleen te doen en kun je de taken voor de instructiefilmpjes verdelen.
  • Kinderen die rekenopdrachten niet begrijpen, kunnen het beste door middel van videobellen contact hebben met de leerkracht.  Zo ontlast je ouders en zorg je ervoor dat ouders niet zelf de instructies gaan uitleggen op hun eigen manier.
  • Kies je er toch voor om bestaande instructiefilmpjes van internet te delen met kinderen? Kijk dan heel kritisch naar deze filmpjes. Stel je daarbij steeds de vraag: Is dit de manier waarop wij de instructies zouden geven?
     

Reacties

Reageer zelf of bekijk alle reacties

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Kirsten Heezius
Adviseur
085-2101580

E-mail Kirsten