“Als zorgcoördinator collega’s gerichter van dienst zijn”

7 december 2020

Pieter Jan Hiemstra en Ton Bruining zijn de gezichten achter de basisopleiding zorgcoördinator/ondersteuningscoördinator. Wat spreekt deelnemers precies aan in deze opleiding? Wat voor inzichten nemen ze mee naar hun eigen school? In gesprek met Amanda Vos, zorgcoördinator op Dieze College in Den Bosch (vso-school voor leerlingen met vmbo-niveau).

Amanda Vos werkt drie dagen per week  als zorgcoördinator. “In eerste instantie deed ik dit samen met een collega. Nu vul ik voor het tweede jaar de functie alleen in. Ik mag stellen dat ik naar tevredenheid hier mijn werk doe, volgens een zelf opgestelde taakomschrijving. Maar toch was ik nieuwsgierig. Hoe doen andere collega’s het? Wat zijn inzichten die me verder kunnen helpen over wie ik ben en wie ik wil zijn voor collega's?”

Amanda ging googelen en legde de verschillende aanbieders naast elkaar. Doorslaggevend in haar keuze voor de KPC-opleiding was de praktische en pragmatische insteek, zo vertelt ze. “Je eigen praktijk komt erg aan bod. Continu wordt de koppeling gemaakt tussen theorie en de vertaling naar je eigen context. Het geeft mij veel energie als ik in mijn hoofd al meteen een opdracht kan vertalen naar de praktijk waarmee ik te maken heb, zoals de coaching van collega’s.”

Verwachtingen

Vanwege de coronamaatregelen en het verzoek om fysiek aanwezig te zijn op locatie bij eventuele calamiteiten op haar school, volgde Amanda alle bijeenkomsten van de basisopleiding  online vanaf haar werkplek. “Dat ging prima. Ook de groepsopdrachten en de ‘een-tweetjes’ met collega’s waren erg waardevol. De opleiders vulden elkaar heel goed aan en je merkt aan alles dat ze een dijk aan ervaring hebben”.  

Nieuwe stappen

Welke stappen heeft Amanda kunnen zetten in haar professionele ontwikkeling?  “Ik heb op deze opleiding geleerd om met een andere bril te kijken naar je functie. Je hebt als zorgcoördinator je eigen beeld van wat je moet doen of wat er van je verwacht wordt. Maar het team waarvoor je werkt, heeft ook zijn verwachtingen over hoe jouw rol eruit moet zien. Na de opleiding ben ik met het team hiermee aan de slag gegaan om zo de wederzijdse beelden scherper te krijgen. Welke antwoorden krijg je op vragen als: Wat verwacht je van me? Dat ik elke week alle leerlingen met je doorspreek of is het voldoende als je op mijn kantoor terecht kunt bij vragen en ik even naar je luister of je van tips voorzie? Wat werkt voor jullie?  Als je hierop de antwoorden hebt, kun je beter aansluiten.”

Beter afbakenen van verantwoordelijkheden

De opleiding had ook nog een ander effect voor Amanda. “Het heeft me ook geholpen me wat zakelijker en formeler op te stellen en mijn taken beter af te bakenen, in samenspraak met mijn collega's. Niet alles ligt bij mij en voor sommige vragen moet je niet bij mij maar bij de IB-er of bij de gedragswetenschapper zijn of simpelweg bij een naaste collega. Ik kan nu mijn verantwoordelijkheden dus beter afbakenen en binnen dat kader gerichter collega’s van dienst zijn en effectiever mijn tijd inzetten.”

 

Op 19 januari start een nieuwe editie van de basisopleiding. 

Op 5 oktober start de vervolgopleiding voor zorg-/ondersteuningscoördinatoren.

 

 

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Pieter Jan Hiemstra
Adviseur
085-2101580

E-mail Pieter Jan