Blog: gameprincipes toepassen in onderwijs

24 augustus 2017

Ook in mijn werk als Onderwijsadviseur pas ik gameprincipes toe, zo heb ik het spel 'Doorrollen' ontwikkeld. Dit spel geeft onderwijsteams inzicht in teamrollen en ontwikkelkansen zowel voor individuele teamleden als voor het hele team. De inzet van gamification is een mooie manier teams door middel van spel te activeren en in beweging te krijgen. Als gamification positief werkt voor professionals in het onderwijs, werkt het ook zeker voor onze leerlingen. Veel leerlingen zijn immers in hun vrije tijd zeer gemotiveerd om games te spelen.

Gameflow
Als we kijken waarom leerlingen zo gemotiveerd zijn om games te spelen, dan valt als eerste op dat games de speler constant blijven uitdagen. In onderstaand model van de Gameflow wordt duidelijk hoe dit mechanisme werkt in praktijk:

Steeds wanneer een speler een bepaalde vaardigheid (skill) goed onder de knie heeft, kan gebeuren dat de motivatie zakt en kan verveling (boredom) optreden. Een game is zo ontwikkeld dat wanneer de speler een bepaalde vaardigheid heeft bereikt, vrijwel meteen een nieuwe uitdaging (challenge) aantreedt. Een uitdaging zorgt (opnieuw) voor spanning (anxiety), maar kan op een gegeven moment ook leiden tot frustratie. Bij frustratie kan de speler ook afhaken, vandaar dat de speler vaak meerdere kansen (levens) krijgt een nieuwe uitdaging te halen en daarmee een nieuwe vaardigheid eigen te maken. Wanneer een game constant de flow tussen verveling en uitdaging opzoekt, blijft de speler gemotiveerd om door te blijven spelen. Het zou toch geweldig zijn als we deze flow ook in onze lessen in ons onderwijs kunnen inbouwen.

Zeven gameprincipes
Er zijn meer principes die we van games kunnen leren en kunnen inzetten in het onderwijs. Ik gebruik graag de volgende 7 gameprincipes om het onderwijs te gamificeren:

1. Iedereen telt mee: een cultuur waarbij iedereen bijdraagt. Leerlingen worden daarbij aangesproken op verschillende vaardigheden.

2. Uitdaging: er is constant uitdaging. Leerlingen moeten altijd nét boven hun kunnen werken. Zo worden zij uitgedaagd om problemen op te lossen.

3. Leren door te doen: leerlingen leren actief en proberen dingen uit. Leerlingen leren door voorstellen te doen, te testen, er mee te spelen en te achterhalen of het klopt.

4. Doorlopend directe feedback: leerlingen krijgen doorlopend feedback op hun proces, leren en doelen.

5. Falen heet voortaan 'herhalen': leerlingen en docenten mogen leren door te falen. Alle leerervaringen zouden onlosmakelijk zijn verbonden met uitproberen en herhalen.

6. Alles is verbonden: leerlingen delen hun werk, vaardigheden en kennis met netwerken, groepen en gemeenschappen.

7. Het voelt een beetje als spelen: leerervaringen zorgen voor eigenaarschap, dragen wat bij aan de studenten en zijn zo vormgegeven dat het stellen van vragen en creativiteit stimuleren.

Met deze principes kun je een les ontwerpen, maar ze zijn ook te implementeren in het curriculum. Een goed voorbeeld komt van scholengemeenschap (havo en vwo) UniC Utrecht. Daar hebben twee docenten in samenwerking met collega’s, leerlingen en experts de Challenge Game ontwikkeld. Dit spel biedt werkvormen en tools om met leerlingen een ontwerpcyclus te doorlopen.

Je kunt zelfs een hele school ontwerpen aan de hand van de 7 gameprincipes. In New York hebben docenten en gamedesigners samen een school opgericht: Quest to Learn. De school zet in op game-based learning om leerlingen te motiveren, te leren samenwerken en inzicht te geven in hun eigen leerproces.

Dus waarom zijn games in het onderwijs zo succesvol?

  • Games leren ons samenwerken door te doen.
  • Games geven directe feedback.
  • Games laten het ons opnieuw proberen.
  • Games leren ons dat falen erbij hoort.
  • Games maken onderwijs leuker.

 

Play the game
Heb je als team interesse in het spel Doorrollen, wil je aan de slag met het implementeren van gameprincipes in jouw lessen of heb je idee voor een spel, maar je weet niet hoe te beginnen? Neem contact op met KPC Groep. Wij helpen je graag verder en we helpen je het vooral zelf te doen.

 

 

 

Meer weten over Leren en ICT?

Leren en ICT

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Martijn Hermsen
Adviseur
06-51115450

E-mail Martijn