“Een schoolleider met een professionele zorgcoördinator is spekkoper”

12 september 2018

Dit najaar start een nieuwe editie van de basisopleiding voor zorgcoördinator. Met dit keer cursuslocaties in Zuid- en Noord-Nederland. Een opleiding ook met een nieuw gezicht. Samen met KPC Groep-adviseur Ton Bruining gaat Gerrit Witteveen de opleiding verzorgen. “Op het werkblad van de zorgcoördinator komen dingen samen die bij niemand anders in de school op die manier samen komen.”

Gerrit Witteveen staat zoals dat heet met ‘twee benen in de klei’. Al jarenlang is hij zorgcoördinator op Christelijke Scholen Gemeenschap Veenendaal en stuurt hij specialisten aan op het gebied van leerlingbegeleiding. Op het zorgcoördinatorschap anno 2018 heeft hij een heldere visie. Om toegevoegde waarde te kunnen bieden als zorgcoördinator moet je in zijn ogen een ‘kunstenaar’ zijn. 

Gerrit Witteveen: “Je moet een kunstenaar zijn in de samenwerking met de jeugdhulpverlening, want die wereld staat onder druk. En binnen de school moet je vooral de mensen om je heen helpen om uit te blinken in het werk dat ze doen. Vele handen maken licht werk. Dat is de enige manier om passend onderwijs gestalte te geven.”

Transitie jeugdzorg

Dat een zorgcoördinator daadwerkelijk het verschil kan maken, lijdt volgens Gerrit Witteveen geen twijfel. “Veranderende opvoedingsomstandigheden, transitie van de jeugdzorg en passend onderwijs maken een schoolleider met een professionele zorgcoördinator spekkoper. Het valt me echter op dat het woord ‘functie’ nog steeds gevoelig ligt onder zorgcoördinatoren. Als het gaat over taak of functie en over facilitering en beloning, dan laait het gesprek vaak op. Tegelijkertijd is het aantal tweejarige post-HBO opleidingen tot zorgcoördinator in de loop der jaren sterk afgenomen. Dat is geen goed teken.”

Professional

In de optiek van Gerrit Witteveen moeten zorgcoördinatoren “zich vasthouden aan waar ze het voor doen en werk maken van hun werk”. (Met lichte stemverheffing:): “Dán heb je recht van spreken. Kies ervoor om een professional te zijn naar de definitie van Ruijters en Simons: ‘iemand die ervoor kiest en zich erop toelegt om, met behulp van specialistische kennis en ervaring, klanten op een competente en integere wijze steeds beter van dienst te zijn. Daarbij maakt hij gebruik van, en draagt actief bij aan, een community van medeprofessionals die het vak bij voortduring ontwikkelen.”

 

Adviesfunctie

De basisopleiding zorgcoördinator gaat Gerrit Witteveen verzorgen samen met Ton Bruining. Een tandem die complementair is. “Ton heeft een academische ondergrond en ik een praktijkondergrond. Dat is een combinatie waar ik in geloof. We werken met het materiaal dat eerder is ontwikkeld en gebruikt door ervaren KPC-trainers. Ik zie nu al erg uit naar dag 2 van de basisopleiding. Hierin gaat het over het ontwikkelen van beleid in de school. Een belangrijke dag. Toen we destijds binnen de NVS-NVL de beroepsstandaard voor zorgcoördinatoren ontwikkelden, werd één ding al snel duidelijk: de zorgcoördinator heeft een adviesfunctie. Op het werkblad van de zorgcoördinator komen dingen samen die bij niemand anders in de school op die manier samen komen. Dingen die voor leerlingen belangrijk zijn. Het zou een enorme verspilling zijn als de inzichten die dat oplevert, geen vertaling krijgen in het beleid van de school.”

 

Sneller stappen maken

De basisopleiding richt zich met name op beginnende zorgcoördinatoren. Gerrit Witteveen: “Voor beginnende zorgcoördinatoren lijkt het volgen van een basisopleiding me een ‘must’. Het gaat in deze opleiding om leren van en met elkaar. Meteen een pittige studie naast je werk doen, is niet verstandig en niet nodig. Dat komt later wel. Als je de samenwerking aangaat met de mensen om je heen en de dingen oppakt die op je weg komen, dan leer je als het goed is elke dag. Deze basisopleiding helpt je om sneller stappen te maken. Daarmee kun je dan ook weer een poosje vooruit. Tot het moment komt dat je echt de diepte in wilt. Dan kun je opnieuw om je heen gaan kijken.”

 

Lees hier meer over het programma van de basisopleiding voor zorgcoördinator