'Laat kinderen springend sommetjes maken'

12 juni 2019

In een bijdrage in NRC pleit hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder ervoor om sport en bewegen te verweven in het lesprogramma. "Natuurlijk, het vraagt moeite en inzet van de leerkracht. De leerkracht die al zoveel op zijn bordje heeft. Maar wat krijgen de kinderen en die leerkracht ervoor terug? Toegenomen aandacht en concentratie tijdens de lessen die erop volgen; daardoor een grotere kans op betere leerprestaties, meer controle op impulsief gedrag, een betere stemming en een betere lichamelijke conditie. Daarnaast leidt het hebben van plezier in bewegen tot actieve kinderen die ook op latere leeftijd een actieve leefstijl hebben." Lees hier de bijdrage van Erik Scherder (bron: NRC). 

Bewegen en leren in de klas

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat lichaamsbeweging een positief effect heeft op leerprestaties en concentratie van leerlingen. Daarbij komt dat bewegen het leerplezier vergroot. Wil jij weten hoe dit precies zit en hoe je bewegend leren kunt toepassen in dagelijkse lespraktijk? Op 26 november organiseren we een training voor leraren.  

Training leren in beweging

Meer weten over bewegen en leren in de klas? Lees de blog van Irene Kort