Nieuwe werkervaringsplaatsen voor innovatieve leraren

13 maart 2019

Naast je lerarenbaan andere scholen in hun ontwikkeling begeleiden? Ja dat kan! KPC Groep biedt werkervaringsplaatsen voor innovatieve leraren.

Eerder dit schooljaar bood KPC Groep een broedplaats voor onderwijsinnovators (‘teacher leaders’) die hun toegevoegde waarde willen vergroten voor de eigen organisatie en vanuit de ‘peer to peer’-gedachte óók  buiten hun eigen organisatiecontext andere scholen willen begeleiden bij innovatieprocessen.

Na een selectieproces namen 12 professionals, afkomstig uit de verschillende onderwijssectoren, deel aan een speciaal voor hen ontwikkeld opleidings- en coachingsprogramma gericht op adviesvaardigheden. Een andere pijler van het programma is dat de deelnemers betrokken werden en worden bij innovatie- en ontwikkelprojecten van KPC Groep. Een van hen is Maegen Officer, in het dagelijks leven actief als intern begeleider. “Het opleidingstraject heeft mij veel gebracht. In de eerste plaats: herkenning. Het is niet niks om veranderkundig bezig te zijn. Je krijgt te maken met vraagstukken waar je je als leraar nooit mee bezig hebt gehouden. Het is fijn om daarover met anderen te praten die dezelfde ervaringen hebben. We werden zelf meteen aan het werk gezet: binnen de kortste keren werden we al ingezet bij verandertrajecten. Samen met een senior-adviseur van KPC Groep maar ik had meteen al veel verantwoordelijkheid. Daar ben ik achteraf blij mee, want daar leer ik het meest van.  Ik heb het als zeer positief ervaren dat we als deelnemers zelf een hele actieve rol konden innemen in het vormgeven van de opleidingsbijeenkomsten. De collectieve kennis van de groep heeft mij iedere keer weer positief verrast en ik heb iedereen op zijn of haar manier zien groeien in zijn of haar adviesrol.”

Leeromgeving

Het initiatief krijgt in het schooljaar 2019-2020  een vervolg. Ton Bruining die samen met Marion Hoeffgen ook de nieuwe editie van het opleidingsprogramma begeleidt, licht toe. “We zien dat met dit initiatief het mes aan verschillende kanten snijdt. De betrokken leraren wordt een krachtige leeromgeving geboden met begeleiding op maat. Voor de school waar de leraren vandaan komen is het een aantrekkelijke manier, ook in financiële zin, om hun teacher leaders ontwikkelmogelijkheden te bieden in dit exclusieve opleidingsprogramma. En voor KPC Groep betekent het dat we ons als netwerkorganisatie verbinden met innovatieve leraren. Onderwijsvernieuwers die de praktijk doorgronden en scholen kunnen ondersteunen bij het realiseren van hun ambities.”

Beproefd concept

Ton Bruining: “Het is eigenlijk een beproefd concept. Jaren geleden zetten de voormalige landelijke pedagogische centra al uurdocenten in implementatieprogramma’s van de overheid in. De tijd dat externe adviesbureaus kwamen vertellen wat er in de school moet veranderen is gelukkig voorbij. Innovatieve leraren, onderwijsteams en scholen zijn nu zelf verantwoordelijk en nemen eigen initiatieven op het gebied van professionalisering, onderwijsontwikkeling en schoolontwikkeling. Externe ondersteuning kan wel zorgen voor continuïteit, versnelling en feedback.”

Interesse?

Ben je een ervaren leraar, heb je een master leren & innoveren of een vergelijkbare opleiding gedaan? Heb je in je eigen school een ontwikkelproject geleid en wil je je veranderkundige adviesvaardigheden naar een hoger plan tillen?  Heb je interesse om deel te nemen aan de nieuwe editie van het teacher leader programma 2019-2020? Stuur een mail met je motivatiebrief en/of een videoboodschap samen met je CV vóór 15 april naar Cindy van Beers, secretariaat KPC Groep: c.vanbeers@kpcgroep.nl   Zien we voldoende aanknopingspunten, dan nodigen we je uit voor de informatiedag en een assessment.

 

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Marion Hoeffgen
Adviseur
06-10803508

E-mail Marion

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Dr. Ton Bruining
Adviseur
06–53221513

E-mail Ton