1

Bijeenkomsten in totaal

4

Uur per bijeenkomst

Design Thinking: het energiek en co-creërend aanpakken van innovatievraagstukken in de onderwijspraktijk

Doelgroepen: Docenten/leraren, schoolmanagement, decanen en loopbaanbegeleiders.

Onderwijssector: Voortgezet onderwijs

Doel
Aan de slag met uitdagingen, met als werkwijze Design Thinking. In samenwerking met collega’s, leerlingen en experts hebben wij de ‘Challenge Game’ ontwikkeld. Dit spel biedt een kleurrijk overzicht van toepasbare werkvormen en tools om een ontwerpcyclus te doorlopen. Bruikbaar voor welk vraagstuk dan ook - van klimaatverandering tot profielwerkstuk.

Deelnemers aan deze workshop ervaren binnen één dynamisch dagdeel hoe het is om een Design-cyclus te doorlopen en hoe deze werkwijze binnen het eigen onderwijs kan worden ingezet. Terwijl je zelf leert, krijg je direct bruikbaar gereedschap aangereikt om je onderwijs innovatiever te maken. Doel is dat jij én je leerlingen voor elk probleem in oplossingen gaan denken!

Inhoud
Je formuleert een eigen uitdaging met bijpassende vraag. Stap voor stap doorlopen we de Design-cyclus, waarbij je hoofd, hart en handen gebruikt.
Je gaat naar huis met:

  • Een manier om het zelf geformuleerde probleem aan te pakken
  • Kennis over het slim aanpakken van diverse problemen en projectmanagement
  • Een gevoel van competentie
  • Inspiratie om ook je leerlingen een gevoel van competentie te laten ervaren
  • Een ‘open mind’; het hoeft niet meteen perfect te zijn!
  • Ruimte om jouw professionaliteit uit te bouwen en ‘teacherpreneur’ te worden.

 

Werkwijze
Praktische en interactieve workshop, waarin we samen een voor jou relevante uitdaging aanpakken. Wegaan aan de slag met de Design Thinking-werkwijze, aan de hand van de fasen en speelkaarten uit de Challenge game (digitale versie: bijlage). Daarmee werken we toe naar bruikbare resultaten.

Tip: twee leren meer dan één! De ervaring leert dat twee (of meer) collega’s extra impact kunnen hebben in de school, door samen te werken en elkaar te stimuleren bij het implementeren van Design Thinking in projecten of lessen.


Resultaat

Je kan na afloop van de middag zelf werken met de Design-cyclus. Je bent bekend met enkele tools (werkvormen) die je helpen creatiever en diepgaander te werken. Je mag prototype 1 van de Challenge Game vrij gebruiken. Na de workshop kun je Design Thinking toepassen in je onderwijs en daarmee op systematische wijze innoveren, met als effect meer werkplezier en meer toekomstgerichte resultaten.


Dagen/dagdelen

1 dagdeel, 4 uren.


Tijdsinvestering

1,5 dag.

 

Meer weten over Leren en ICT?

Leren en ICT

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Martijn Hermsen
Adviseur
06-51115450

E-mail Martijn