Inleiding in Socratisch gesprek

Doelgroepen: Docenten/leraren, bestuurders en opleidingsmanagers.

Onderwijssector: Voortgezet onderwijs, VMBO, Beroepsonderwijs

Doel
Ga op zoek naar de waarheid door meer inzicht in de denk- en zienswijze van de ander.


Inhoud

Ruim 600 jr.v.Chr. zei Socrates: ”het enige wat ik weet is dat ik niets weet.” Hij liep elke dag op de markt en bevroeg de mensen om hem heen, op zoek naar de “waarheid”: “Wat is moed?” “Wat is zonde?” In onze 21th Century, hebben wij nog steeds veel “schurende” vragen en zijn vaardigheden als oordeel- en aannamevrij luisteren belangrijker dan ooit! In een groepsgesprek, onder begeleiding van een ervaren Socratisch gespreksleider, komen vragen aan bod als: “moet ik mij altijd aan gemaakte afspraken houden?” of “wanneer mag ik liegen?” of werk je met een situatie uit de groep.


Werkwijze

2 varianten: 

1. Beleef het Socratisch gesprek. Door deelname aan het gesprek, een onderdompeling in de werkwijze.
2. Leer stap voor stap de werkwijze van de Socratisch gespreksleider, door oefenen, theorie, luisteren, gesprekken uitschrijven, dialoog voeren.


Resultaat
Na deelname ken je de waarde van een open gesprek, aanname vrij luisteren en weet je hoe belangrijk meer inzicht in de denk- en zienswijze van de ander is. Je leert doorvragen en daadwerkelijk luisteren naar de ander. Door meer inzicht in de denk- en handelwijze van de ander, ontstaat meer begrip voor elkaar en maak je stappen naar gedeelde en gedragen activiteiten / afspraken.


Dagen/dagdelen
Variant 1:  1 dagdeel (deelname aan een Socratisch gesprek)
Variant 2:  5 dagdelen


Tijdsinvestering
Variant 2: Voorbereiding 2 uur
zelfstudie tussen bijeenkomsten in totaal: 10 uur


Registerleraar

Aanvraag Registerleraar in behandeling. 

Bekijk ook onze opleidingsagenda

Opleidingsagenda

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Dr. Ton Bruining
Adviseur
06–53221513

E-mail Ton