Kindgesprekken in het PO en het VO

Inschrijven

Doelgroepen: Docenten/leraren, schoolleiders

Onderwijssector: Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

Data: 17 maart 2021, 7 april 2021, 18 mei 2021

Prijs: € 425,00

Locatie: Utrecht

Doel
Eigenaarschap bij het eigen leren en gepersonaliseerd leren zijn twee belangrijke ontwikkelingen in het po- en vo-onderwijs. Dat vraagt van het kind dat het inzicht ontwikkelt in zijn leerdoelen en leert te reflecteren op wat goed gaat en wat beter kan bij het leren.
Daarbij is het essentieel om echt in gesprek te gaan met de leerling. Kindgesprekken en/of driehoekgesprekken zijn daarbij onmisbaar. Het voeren van kindgesprekken vraagt een andere rol, houding en vaardigheden van de leraar. In plaats van het aandragen van oplossingen of het beantwoorden van vragen stimuleer je kinderen om zelf met oplossingen te komen, geef je hen inzicht in hun eigen gedragspatronen en ga je met hen de diepte in. Kortom, versterk je de relatie tussen kind en leraar.

Inhoud
De essentie van het voeren van een kindgesprek is om een kind zelf over zijn leerdoel na te laten denken. ‘Wat wil ik leren en hoe wil ik mijn doelen bereiken?’

Door steeds te kijken wat wel en niet gelukt is en hoe dat komt, leren de kinderen welke leerstrategieën wel en niet bij hen werken en waarom. Dit vraag om inzicht en om specifieke gesprekstechnieken van de leraar.


Bijeenkomst 1

  • De docerende leraar en de coachende leraar.
  • Doelen stellen.
  • Welke vragen stel ik.
  • Oefenen aan de hand van voorbeeldvragen.


Bijeenkomst 2

  • Welke interventies kan ik inzetten om een kinderen inzicht te geven in hun gedrag.
  • Interventiemodel.
  • IJsberg van McClelland.
  • Dramadriehoek.
  • De gouden driehoek.
  • Oefenen aan de hand van casussen.


Bijeenkomst 3

  • De leraar als coach.
  • Inzicht in eigen valkuilen.
  • Oefenen en feedback ontvangen.
  • Terugkijken naar de doelen.


Werkwijze
Met behulp van een stappenplan met voorbeeldvragen oefenen we gesprekken met de eigen leerdoelen en met ingebrachte casussen. We brengen gedrag van onszelf en kinderen in kaart met de ijsberg van McClelland en oefenen met wat wij waarnemen met de gouden driehoek (uit de coaching). We bespreken gedragspatronen, zoals de dramadriehoek van Karpman: hoe je dit herkent, wat dit voor een kindgesprek betekent en wat je in kan zetten om uit de dramadriehoek te komen.

Resultaat
Aan het einde van de workshop hebben de deelnemers voldoende vertrouwen in het voeren van kindgesprekken.

Na de bijeenkomst weet u:

  • Uit welke stappen een kindgesprek bestaat.
  • Welke vragen u kunt stellen.
  • Hoe u in kunt spelen op de antwoorden van de kinderen.
  • Wat u kunt doen om leerlingen inzicht te geven in hun eigen gedrag.
  • In welke situaties u de neiging heeft om uit de coachende rol te stappen.

 

Omvang
Deze driedaagse vindt plaats in Utrecht op 17 maart, 7 april en 18 mei 2021 van 14.00 tot 17.00 uur.

Uiteraard handelt KPC Groep bij het verzorgen van haar trainingen en bijeenkomsten conform de coronarichtlijnen en -instructies van het RIVM. In het geval een fysieke bijeenkomst of training niet mogelijk is vanwege de richtlijnen van dat moment, dan zetten we die om in een passende online-oplossing waardoor de continuïteit en kwaliteit van uw professionaliseringstraject geborgd zijn.

 

Inschrijven

Bekijk ook onze incompany opleidingen

Incompany opleidingen

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Daniëlle Aust
Adviseur
073-6247247

E-mail Daniëlle