Zicht op leesontwikkeling

Inschrijven

Doelgroepen: Leerkrachten groep 4 tot en met groep 8, taalcoördinatoren, intern begeleiders

Onderwijssector: Primair onderwijs

Data: 1 februari 2022, 12 april 2022

Prijs: € 625,00

Locatie: Landgoed de Guldenberg te Helvoirt

Doel
Het onderwijs in begrijpend lezen is in beweging. Wakker geschud door alarmerende resultaten op internationale tests is het aantal adviezen over hoe het begrijpend leesonderwijs zou moeten veranderen niet meer op één hand te tellen. Het hele begrijpend leesonderwijs veranderen? Vasthouden aan de methode? Taal en lezen meer integreren? Thematisch werken misschien? Als je dan vervolgens de methode wil loslaten rijzen er nieuwe vragen. Hoe weet ik dan of mijn leerlingen zich blijven ontwikkelen? Voldoe ik dan nog wel aan de referentieniveaus? En de toetsen uit de methode heb ik toch nodig om te weten waar mijn leerlingen staan?
Allemaal relevante vragen waarop het antwoord gegeven kan worden vanuit kennis over doelen, leerlijnen en leesontwikkeling. Daarnaast is het hebben van kennis over hoe je de leesontwikkeling het beste kunt volgen belangrijk. Want daarmee kun je op tijd je (methode) aanbod aanpassen op dat wat de leerling nodig heeft. Deze onderwerpen komen allemaal langs tijdens deze praktische tweedaagse Zicht op Leesontwikkeling.


Inhoud
Je doet kennis op over begrijpend lezen, de leerlijnen en referentieniveaus door deze direct toe te passen op je eigen praktijksituatie. Met een variatie aan opdrachten gekoppeld aan je eigen methodemateriaal kijk je kritisch naar het aanbod. Je leert wat wel en niet effectief is en hoe het beter kan, passend bij jouw leerlingen. Je leert minder afhankelijk te zijn van wat de methode voorschrijft. Je oefent met de cyclus van formatief evalueren als middel om snel en gericht feedback te kunnen geven op het leesproces van jouw leerlingen. Hiermee heb je meer tools voor monitoring in handen dan alleen de (methode) toetsen.
Na deze training heb je bovendien voldoende kennis en handvatten om binnen jouw school actief bij te dragen aan de ontwikkeling van een visie op lezen of het gesprek hierover te starten.

Dag 1. Zicht op leerlijnen

  • Belangrijkste factoren voor leesontwikkeling vanuit verschillende onderzoeken
  • Referentieniveaus en (doorgaande) leerlijnen (begrijpend) lezen
  • Leerroutes begrijpend lezen
  • Wel of geen methode voor begrijpend lezen?
  • Beredeneerd leesaanbod


Dag 2. Zicht op ontwikkeling

  • De functie van methode afhankelijke toetsen en methode onafhankelijk toetsen
  • Verschillende vormen van evalueren toepassen op (begrijpend) lezen: peer assessment, leesgesprekken, observatietools en portfolio
  • Oefenen met de cyclus van formatief evalueren en effectieve feedback

 

Werkwijze
Je koppelt kennis direct aan je eigen praktijksituatie door de leerlijnen naast je eigen lesmethode te leggen. Daardoor kijk je niet alleen kritisch naar je lesmethode maar krijg je ook zicht op de leerlijnen vanuit SLO. Je kijkt of voorgeschreven lesdoelen, opdrachten en teksten effectief en zinvol zijn voor jouw groep en je krijgt alternatieve effectievere ideeën aangereikt.
Aan de hand van groepsplannen uit je eigen groep stel je doelen op en denkt na over manieren waarop lesdoelen kunnen worden geëvalueerd. Je gaat veel zelf aan de slag, gericht op je eigen praktijk waardoor je snel kennis verwerft die je meteen kunt toepassen.

Deze training kan ook op maat voor uw school of uw team verzorgd worden.

 

Opbrengst
Na deze tweedaagse heb je voldoende kennis en inzicht om binnen jouw school werk te gaan maken van het verbeteren van de kwaliteit van het leesonderwijs.
Om je daar in de praktijk bij te ondersteunen neem je twee implementatieplannen naar huis:

  • Je hebt aan het einde van de eerste dag een plan van aanpak ontworpen om verantwoord keuzes te maken in het aanbod.
  • Je hebt aan het einde van de tweede dag een implementatieplan voor het strategisch toepassen van gerichte vormen van formatief evalueren van de leesontwikkeling.

 

Omvang
Deze tweedaagse vindt plaats op 1 februari en 12 april 2022 en duurt van 9.30 tot 16.00 uur.


Uiteraard handelt KPC Groep bij het verzorgen van haar trainingen en bijeenkomsten conform de coronarichtlijnen en -instructies van het RIVM. In het geval een fysieke bijeenkomst of training niet mogelijk is vanwege de richtlijnen van dat moment, dan zetten we die om in een passende online-oplossing waardoor de continuïteit en kwaliteit van uw professionaliseringstraject geborgd zijn.

 
Locatie

Landgoed de Guldenberg is gelegen aan de rand van Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen en uitstekend bereikbaar met eigen vervoer. Deelnemers die reizen met het OV kunnen gebruik maken van onze gratis vervoerservice vanaf station ’s-Hertogenbosch.

 

Inschrijven

Bekijk ook onze incompany opleidingen

Incompany opleidingen

Geïnteresseerd?

Neem dan contact op met:

Marjolein van Oenen
Adviseur
085-2101580

E-mail Marjolein