Direct naar content

Design Thinking: energiek en co-creërend innovatievraagstukken in de onderwijspraktijk aanpakken (PO) (VO) (BO)

Doel
Een dagdeel vol energie! Aan de slag met een schijnbaar onoplosbaar probleem en dit dan toch tackelen! We nemen je mee in de methode Design Thinking. Terwijl je zelf leert, krijg je direct bruikbaar gereedschap aangereikt om je onderwijs authentieker en innovatiever te maken. Bij Design Thinking wordt een scala aan werkvormen ingezet om stap voor stap tot een effectieve oplossing te komen. Voor welk vraagstuk dan ook. Van klimaatverandering tot een profielwerkstuk. 
Om de methodiek behapbaar te maken, hebben wij in samenwerking met leraren, leerlingen en experts de ‘Challenge Game’ ontwikkeld. Dit spel biedt een dynamisch overzicht van toepasbare tools om een ontwerpcyclus te doorlopen.

Deelnemers aan deze workshop ervaren binnen één dagdeel hoe het is om een Design- cyclus te doorlopen en hoe Design Thinking binnen het eigen onderwijs kan worden ingezet. Doel is dat jij én je leerlingen voor elk probleem in oplossingen gaan denken!

Doelgroep
Docenten/leraren, schoolmanagement, decanen en loopbaanbegeleiders. 

Inhoud
Wij schetsen kort de kaders en dan ga je meteen aan de slag.  Je formuleert - alleen of met collega’s - een eigen probleem met bijpassende vraag. Stap voor stap doorlopen we de Design-cyclus, waarbij je hoofd, hart en handen gebruikt.
Je gaat naar huis met:

  • Een manier om het zelf geformuleerde probleem aan te pakken;
  • Kennis over het slim aanpakken van diverse problemen en projectmanagement;
  • Een gevoel van competentie;
  • Een ‘open mind’; het hoeft niet meteen perfect te zijn!
  • Inspiratie om ook je leerlingen een gevoel van competentie te laten ervaren;
  • De mogelijkheid jouw beroep als leraar uit te bouwen naar ‘teacherpreneurship’, door op een ondernemende innovatieve manier aan de slag te gaan en je werkervaring te verrijken.


Werkwijze
Praktische en interactieve workshop, waarin we samen een voor jou relevante uitdaging aanpakken.  We zullen de Design Thinking-werkwijze direct met elkaar uitproberen en toewerken naar bruikbare resultaten. Het is aan te raden om – indien mogelijk – met twee deelnemers van één school deel te nemen. De ervaring leert dat twee collega’s samen meer impact kunnen hebben in de school, door samen te werken en elkaar te stimuleren.

Resultaat
Je kan na afloop van de middag zelf een Design-cyclus ontwerpen en toepassen. Je bent bekend met enkele tools (werkvormen) die je helpen creatiever en diepgaander te werken.  Je mag prototype 1 van de Challenge Game vrij gebruiken. Na afloop van deze workshop kun je je onderwijs op systematische wijze innoveren met als effect meer werkplezier en meer toekomst- gerichte resultaten voor leerlingen en leraren.

Dagen/dagdelen
1 dagdeel,  4 uren.

Tijdsinvestering
1,5 dag.

Meer informatie?
Heeft u vragen? Neem contact op met Annet WilligenburgHanneke de Graaff of Martijn Hermsen.

Contact met adviseur

Bekijk ook

Opleidingsagenda

KPC Groep organiseert ook opleidingen, trainingen en conferenties via open inschrijving.

Cedeo- en CRKBO-erkend

KPC Groep verzorgt een breed scholingaanbod voor po, vo en mbo. Onze opleidingen en trainingen zijn Cedeo- en CRKBO-erkend.