Direct naar content

Voorlezen met een focus

  • Doelgroepen
    Leerkrachten, PABO-docenten, Rekencoordinatoren, Taalcoordinatoren
  • Onderwijssector
    Primair onderwijs
  • Data
    10 februari, 3, 17 en 31 maart en 14 april 2015
  • Prijs
    € 600,00
  • Locatie
    's-Hertogenbosch

Doel

Voorlezen is belangrijk voor het bevorderen van de taalontwikkeling en het leesplezier bij jonge kinderen. Er zijn echter ook steeds meer aanwijzingen dat prentenboeken ook aanknopingspunten bieden voor het stimuleren van literaire, sociaal-emotionele en reken- en wiskundige begripsontwikkeling. Prentenboeken bieden waardevolle ingangen om de cognitieve ontwikkeling te ondersteunen. Daarom heeft KPC Groep in samenwerking met verschillende universiteiten een bijzonder scholingsprogramma ontwikkeld rondom inhoudsgericht voorlezen.

Inhoud
In een scholingsprogramma van 5 bijeenkomsten, verdiept u zich in het voorlezen gefocust op de begripsontwikkeling van kleuters op het gebied van literatuur, sociaal-emotionele competentie en rekenen-wiskunde.
Er is aandacht voor de waarde van prentenboeken voor de cognitieve ontwikkeling van peuters en kleuters, de leerdoelen in groep 1,2, voor inhoudsgericht en voor interactief voorlezen en de verwerving van de benodigde leeshouding.
In de afsluitende bijeenkomst bespreken we concrete ervaringen en gaan we nader in op de keuze van nieuwe prentenboeken om de begripsontwikkeling van kleuters te stimuleren. 
 
Partners
Deze scholing is door KPC Groep ontwikkeld in samenwerking met Rijksuniversiteit Groningen (Prof. dr. C.M. de Glopper: Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie, en dr. A. Kwant), Tilburg University (Prof. Dr. H. van Lierop en dr. C. van der Pol, Tilburg School of Humanities, Department of Culture Studies/TSH-DCS) en Universiteit Utrecht (Prof. dr. M. van den Heuvel-Panhuizen , Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education/FI) en Stichting Lezen.

Werkwijze
De onderwijspraktijk staat in het scholingsprogramma centraal en we koppelen de theorie aan praktische opdrachten, die direct in de eigen groep ingezet kunnen worden. Zoals het gebruik van voorlees- en gespreksaanwijzingen bij voorlezen en de aanpak van interactief voorlezen.
Met behulp van een geselecteerd prentenboek per domein, kunt u het geleerde in de praktijk toepassen. 

Opbrengst
Een didactische aanpak om met behulp van prentenboeken de reken-wiskundige begripsontwikkeling, literaire en sociaal-emotionele competentie bij kleuters te stimuleren. 

Omvang
Het scholingsprogramma vindt plaats op 10 februari, 3, 17 en 31 maart en 14 april 2015 en duurt van 13.30 tot 16.30 uur. De scholing kan ook verzorgd worden op locatie bij aanmelding van 15 personen in een bepaalde regio. Het minimum aantal deelnemers bedraagt 15.
De middag wordt verzorgd door Marjan van der Maas en partners (zie boven).

Certificering
De cursus is gevalideerd via het leraarregister.nl. Cursisten ontvangen een certificaat met het nummer van de activiteit en het aantal registeruren.

 

Contact met adviseur

Direct naar:

Bekijk het aanbod opleidingen en trainingen per onderwijssoort.

Cedeo- en CRKBO-erkend

KPC Groep verzorgt een breed scholingaanbod voor po, vo en mbo. Onze opleidingen en trainingen zijn Cedeo- en CRKBO-erkend.