Persoonlijk contact als sleutel tot sterk teamwerk in het onderwijs

Waarom de beste onderwijsteams investeren in oprechte verbinding

Hoe zorg je voor een team dat echt samenwerkt, elkaar versterkt én het werkplezier vergroot? In dit blog lees je hoe persoonlijke relaties tussen collega’s bijdragen aan betere teamprestaties. Op basis van recent onderzoek én inzichten uit de onderwijspraktijk bespreek ik vijf kenmerken van goed functionerende teams.

Psychologische veiligheid als fundament

In dit blog ga ik dieper in op vijf belangrijke kenmerken van goed presterende teams. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat ze investeren in sterke persoonlijke relaties tussen de teamleden. Dit blijkt uit recent onderzoek. Succesvol teamwerk draait niet altijd alleen om het werk zelf.

Autonomie, competentie en verbondenheid: deze drie fundamentele psychologische behoeften van mensen worden door onderzoekers consistent genoemd als cruciaal voor het creëren van aantrekkelijke werkplekken en goed presterende teams. Jarenlang onderzoek, waaronder studies van Harvard-hoogleraar Amy Edmondson, heeft aangetoond dat mensen over het algemeen gezonder, gelukkiger en productiever zijn wanneer ze psychologische veiligheid ervaren (Edmondson, De onbevreesde organisatie, 2019).

Verbondenheid, oftewel het verlangen om een gevoel van verbondenheid met anderen te ervaren, is altijd al een uitdaging geweest voor organisaties om te bevorderen en te realiseren. Het aantrekken van gekwalificeerde en getalenteerde medewerkers is tegenwoordig al moeilijk genoeg, maar hoe zorg je er ook voor dat ze elkaar als collega’s waarderen?

Vijf gewoonten van sterke onderwijsteams

1. Loop eens langs in plaats van te mailen

In de hectiek van een schooldag is het verleidelijk om snel een mailtje te sturen of een appje te tikken. Maar juist door even fysiek langs te lopen en een kort gesprek aan te gaan, ontstaat er échte verbinding. Je hoort de toon, ziet de reactie, en voorkomt onnodige misverstanden. Zo’n moment van persoonlijk contact draagt bij aan vertrouwen en een prettigere samenwerking – en kost vaak minder tijd dan eindeloos heen-en-weer gemail.

2. Maak van vergaderen een verbindende activiteit

Sterke teams bereiden zich voor, houden zich aan de agenda en beginnen met een korte check-in. Zo wordt vergaderen niet alleen efficiënter, maar ook menselijker. Even écht contact maken voor je de inhoud induikt, versterkt de samenwerking. Denk aan een korte ronde: “Hoe zit je erbij vandaag?”

3. Geef ruimte voor het gesprek tussendoor

Een praatje over het weekend of de voetbalwedstrijd lijkt misschien onbelangrijk, maar is juist essentieel voor vertrouwen en onderlinge sympathie. In succesvolle teams is ruimte voor dit soort gesprekken – ook tussen lessen, in de personeelskamer of tijdens een wandeling in de pauze.

4. Waardeer elkaar vaker (en op het juiste moment)

Waardering werkt beter als het oprecht, concreet én op het juiste moment komt. In goed presterende onderwijsteams is het normaal om collega’s te bedanken of te complimenteren – juist voor dagelijkse inzet, niet alleen voor grote prestaties. Dit hoeft niet groots: een simpele “fijn dat je dat even overnam” kan al veel doen.

5. Wees echt – ook op school

In teams waar collega’s zichzelf mogen zijn, is de sfeer opener en de samenwerking sterker. Humor, kwetsbaarheid, en ook frustraties mogen er zijn. Dat scheelt energie en bevordert het werkplezier. Onderzoek toont aan dat authenticiteit op het werk niet alleen het welzijn vergroot, maar ook leidt tot betere prestaties en samenwerking (Van den Bosch, The Journal of Psychology, 2014).

Tot slot: kleine acties, groot effect

Een sterk team ontstaat niet vanzelf. Maar je hoeft het ook niet ingewikkeld te maken. Persoonlijke aandacht, waardering en veiligheid zijn krachtige bouwstenen voor betere samenwerking in het onderwijs. Investeer in kleine momenten van echt contact – in de klas, de docentenkamer of tijdens overleg – en je zult het verschil merken.

Wil je met jouw team aan de slag met deze thema’s?

Mijn collega’s en ik helpen onderwijsteams graag met reflectie, training en praktische handvatten. Neem gerust contact op voor een workshop, inspiratiesessie of maatwerktraject.


Bronnen
Edmondson, A. (2019). De onbevreesde organisatie. ISBN 9789047013280.
Van den Bosch, R., & Taris, T. W. (2014). The Authentic Worker’s Well-Being and Performance: The Relationship Between Authenticity at Work, Well-Being, and Work Outcomes. The Journal of Psychology, 148(6), 659–681.



Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *