Jelle Jolles: “De leraar is de motor van talentontwikkeling”

“De leraar is de motor van de talentontwikkeling en is niet te vervangen door digitale technologie zoals AI”. Dit is de kernboodschap van emeritus hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles. KPC Groep had een uitgebreid interview met hem.

Enkele kernpunten uit het video-interview (hieronder te bekijken)

“De leraar is de motor van de talentontwikkeling; hij of zij is niet te vervangen door digitale technologie zoals AI. De leraar geeft steun, sturing en inspiratie, en is degene die routes wijst en kan beslissen wanneer digitale onderwijsmiddelen kunnen worden ingezet en hoe”.

“Het feit dat de ontwikkeling van kind en adolescent doorzet tot ruim na het 20e jaar is niet een nadeel maar een voordeel. Een tiener die matig presteert door factoren die niet met zijn/haar talent te maken hebben, kan op later moment een sprintje trekken en goed presteren … Een traag groeiende boom kan ook de hoogste worden”.

“We zullen meer moeten inzetten op de pedagogische functie van het onderwijs. Didactiek was belangrijk, is belangrijk en blijft belangrijk, maar kan niet zonder een goede pedagogische aanpak. Ze zijn complementair, ze horen bij elkaar”.


“De natuurlijke nieuwsgierigheid en het ondernemend-zijn zijn aangeboren. Een omgeving met ‘rijke’ prikkels’ en stimulans thuis EN op school zijn nodig om de nieuwsgierigheid te kanaliseren: cognitief, maar ook sociaal, emotioneel, fysiek en zintuigelijk en in het handelen.”

“Stimuleer interesses, en open de ramen en deuren in het denken van de jongere: zorg voor een brede ontwikkeling’.


“Werk aan de sociale ontwikkeling en de mondelinge taalvaardigheden: bij peuters, kleuters en jonge kinderen; op de basisschool en op de middelbare school. Cognitieve kennis en vaardigheden liften mee met de sociale en emotionele ontwikkeling en de ontplooiing van handelingsvaardigheden”.