Coachen van leerlingen: tussen contact en contract

Doelgroepen
Mentoren, leerlingbegeleiders, stagebegeleiders, docenten/leraren
Sectoren
Voortgezet onderwijs, Beroepsonderwijs

Zelfsturing bevorderen bij je leerlingen; een veel gehoorde kreet. Maar hoe zorg je dat het zweet op de juiste rug staat?

Haperende motivatie, een leerling die door de bomen het bos niet meer ziet. Als docent of mentor moet je hier iets mee. Nu misschien nog wel meer dan ooit. Corona-achterstanden en de onrustige tijden waarin we leven, doen immers veel met leerlingen en met onszelf en in toenemende mate zien we andersoortig gedrag in de klas.

In deze tweedaagse training onderzoek en verdiep je aan de hand van inzichten uit de Transactionele Analyse je eigen repertoire aan en begeleidingsvaardigheden. Je leert (nog) beter om de leerling niet alleen te steunen maar ook te sturen op het doen van zijn/haar autonome zelfonderzoek. Waarbij je niet uit het oog verliest dat je ook voor jezelf zorgt.

Doel

Je leert in plaats van lijstjes afwerken, hoe je op jouw eigen wijze vanuit rust en creativiteit de ander coachend ruimte kan bieden. Je bent hierdoor meer bewust van welke interventies je kunt toepassen, hoe je kunt aansluiten bij de leerling en welke invloed je daar zelf op hebt of hoe je omgaat met je eigen valkuilen.
De training is bestemd voor ieder in de school die coachende gesprekken voert zoals leerlingbegeleiders, mentoren, stagebegeleiders en docentbegeleiders. Deze training is geschikt voor zowel de starter als de ervaren onderwijsprofessional die het professioneel handelen (verder) wil onderzoeken en verdiepen.

Inhoud

In deze training worden kleine stukken theorie uit de transactionele analyse afgewisseld met veel oefeningen rondom de thema’s:

  • Hoe leer je echt luisteren en waarnemen in plaats van alleen maar adviseren?
  • Hoe stel je in de coaching de vraag van de ander centraal?
  • Hoe maak je een coachcontract?
  • Hoe sluit je aan bij de leerling?
  • Wanneer en hoe ga je confronteren?
  • Hoe ga je om met ongemakkelijkheid, stiltes en zelfcensuur?
  • Hoe durf je de wezenlijke vragen te stellen?
  • Hoe blijf je authentiek en ontwikkel je je eigen stijl?

Werkwijze

In deze training sluiten we aan bij de kennis en behoefte van de deelnemers. Kleine stukken theorie worden aangeboden en meteen praktisch toegepast. Er is ruimte voor oefening en onderzoek waar je kunt werken met je eigen casuïstiek en de aangeboden theorie.

Daarbij wordt onder andere geput uit theoretische achtergronden uit de Transactionele Analyse, Deep Democracy en het gedachtegoed van Parker Palmer.

De training wordt verzorgd door Mirjam Gilhuis. Mirjam ondersteunt als trainer/adviseur schoolorganisaties en onderwijsprofessionals bij het versterken van een veilig leer- en leefklimaat en persoonlijke groei voor leerling én onderwijsgevenden. Ze is van speels, van diepgang en van improviseren

Resultaat

Door je begeleidingsvaardigheden te onderzoeken en te verdiepen ben je na het volgen van deze training (nog) beter in staat:

  • Bewust gepaste interventies in te zetten.
  • Te zorgen dat de ander aan het werk gaat en niet jij.
  • Respectvol grenzen te stellen, te bewaken en te handhaven.
  • Niet alleen voor de leerling te zorgen maar ook voor jezelf.
  • Lucht en ruimte te voelen in je mentoraat/ in je coachende gesprekken.

Tijdsinvestering

De training is 2 dagen.
Na dag 1 worden de deelnemers uitgenodigd het geleerde toe te passen in de praktijk, dag 2 zullen we daarmee verder gaan.

 
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.

Bekijk ook onze opleidingsagenda

Opleidingsagenda