

De-escalerend werken in het onderwijs – Groepsdynamiek en conflicthantering (2 dagen)
Tweedaagse training voor effectief en krachtig optreden bij emotioneel, agressief of grensoverschrijdend gedrag.
Doel
Onderwijsprofessionals krijgen in hun werk soms te maken met spanningsvolle situaties waarin leerlingen of ouders lastig gedrag vertonen of de confrontatie zoeken. Deze verdiepende tweedaagse training is bedoeld voor onderwijsprofessionals die hun vaardigheden in het omgaan met dit gedrag willen versterken én verbreden. Deelnemers leren niet alleen effectief reageren in spanningsvolle situaties, maar ook hoe zij groepsdynamiek kunnen hanteren en conflicten tussen leerlingen professioneel kunnen begeleiden. De training ondersteunt scholen in het bouwen aan en onderhouden van een pedagogisch klimaat waarin medewerkers en leerlingen zich veilig voelen.
Inhoud
Deze training wordt verzorgd door DDACT-trainers en acteurs met een uitgebreide ervaring op dit specifieke terrein. DDACT is een samenwerkingspartner van KPC Groep. In deze tweedaagse training komen de volgende thema’s aan bod:
Kennis van lastig gedrag:
Deelnemers leren verschillende vormen van lastig gedrag herkennen en onderscheiden: van discussie en emotie tot grensoverschrijdend of agressief gedrag. Ze krijgen inzicht in de onderliggende dynamieken en hoe ze op een adequate en de-escalerende manier kunnen reageren.
Samenwerking met collega’s en preventie:
Hoe voorkom je dat lastig gedrag escaleert? Deze module focust op preventief handelen, het trekken van één lijn in het team, en het verhelderen van ieders professionele ruimte. Deelnemers leren hoe zij als team eenduidig en ondersteunend kunnen optreden.
Omgaan met eigen spanning:
Deelnemers onderzoeken hoe stress werkt in hun eigen lichaam en hoe dit van invloed is op hun gedrag tijdens lastige situaties. Ze leren hoe ze signalen van spanning vroegtijdig herkennen en hoe ze hun spanning beter kunnen reguleren om vanuit overzicht te blijven handelen.
Vaardigheden in de-escalerend handelen:
Hoe reageer je effectief op ‘ge-ja-maar’, boosheid of heftige emoties? Hoe stop je grensoverschrijdend gedrag of agressie? Wat helpt om escalatie te voorkomen terwijl de relatie behouden blijft? Deelnemers oefenen concrete gesprekstechnieken en lichaamstaal die bijdragen aan rust en herstel van contact.
Groepsdynamiek en blokvorming:
Wat als meerdere leerlingen zich tegelijk verzetten, elkaar opjutten of zich tegen de onderwijsprofessional keren? Deze module leert deelnemers hoe zij overwicht kunnen houden en overzicht creëren in complexe groepssituaties, zoals op het schoolplein, in de klas of in de gang.
Onderlinge conflicten tussen leerlingen:
Deelnemers leren hoe zij signalen van conflict vroegtijdig herkennen en professioneel interveniëren. Wat te doen bij dreigende escalatie, hoe werk je samen met collega’s, en wat als je er alleen voor staat? Deze module biedt concrete handelingsopties en oefening.
Tijdens de training is er ruime gelegenheid om eigen casussen en leervragen in te brengen. Zo sluiten we optimaal aan op de praktijk van de deelnemers.
Werkwijze
De training is interactief en praktijkgericht, met veel aandacht voor de vertaling van theorie naar de praktijk. Laagdrempeligheid, veiligheid en toepasbaarheid staan centraal. Een afwisseling in werkvormen, theorie, reflectie en de mogelijkheid om te oefenen zorgt ervoor dat iedere deelnemer belangrijke inzichten zal opdoen.
Deze training verzorgen we incompany, afgestemd op de context en vragen van jouw school of onderwijsorganisatie. Voor teams én individuele deelnemers mits er bij jullie voldoende belangstelling is om een groep te starten.
Resultaat
Na afloop van de training:
- Kunnen deelnemers professioneel omgaan met uiteenlopende vormen van lastig of conflictueus gedrag.
- Zijn zij vaardiger in het reguleren van hun eigen spanning en het behouden van overzicht onder druk.
- Komen zij door preventief en eenduidig samen te werken met collega’s tot een heldere en herkenbare aanpak
- Hebben zij praktische tools om groepsdynamiek te beïnvloeden en conflicten te begeleiden
- Bezitten zij de-escalerende vaardigheden die bijdragen aan een veilig en positief schoolklimaat
- Ontvangt elke deelnemer een certificaat op naam en een praktijkgericht naslagboekje.
Dagen/dagdelen
2 dagen (09.00 – 16.30 met 1–3 weken tussenruimte)
Tijdsinvestering
2 dagen (contacttijd; voorbereiding of huiswerk is niet van toepassing)
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.