Formatief evalueren

Doelgroepen
Docenten en leraren
Sectoren
Voortgezet onderwijs

Doel

Steeds vaker ontstaan in scholen vragen over toetsing. Aanleidingen hiervoor kunnen zijn de toetsdruk op scholen, de kwaliteit van toetsen of de manier van toetsen. In deze training is aandacht voor een andere manier van toetsen naast summatief toetsen. Formatief evalueren betekent dat de leerling meer eigen verantwoordelijkheid krijgt voor zijn leerproces. En de docent beter zicht krijgt op ‘waar de leerling staat’ in zijn leerproces.

Inhoud

De training richt zich naast bewustwording van docenten op kennisverwerving rond formatief evalueren én het praktisch toepassen in de klas.

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Hoe kun je formatief evalueren?
  • Wat is het verschil tussen formatief en summatief toetsen?
  • Hoe kan ik in de klas aan de slag met formatief evalueren?
  • Wat betekent formatief evalueren voor het toetsbeleid op school?

Werkwijze

De trainingen bestaan uit een afwisseling van theorie, praktische werkvormen en intervisie. Tussen de trainingen door krijgen de deelnemers een huiswerkopdracht.

Resultaat

Deelnemers:

  • Weten wat de verschillen zijn tussen formatief en summatief toetsen;
  • Vormen een gefundeerde mening over toets (vormen);
  • Kunnen vormen van formatief evalueren in de klas toepassen;
  • Kunnen een aanzet geven tot het sectiebeleid met betrekking tot toetsen;
  • Weten wat formatief evalueren betekent voor het toetsbeleid op school.

Tijdsinvestering

3 dagdelen (12 contacturen) / Huiswerkopdracht: 8 uur (2 x 4 uur)

NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.

Bekijk ook onze opleidingsagenda

Opleidingsagenda

Vraag een vrijblijvende offerte aan voor een maatwerk oplossing in opleidingen en trainingen voor jouw school of team.

Offerte aanvragen