

Het puberbrein en psychische stoornissen in de klas
Doel
Als docent in de klas of als leerlingbegeleider heb je te maken met een grote verscheidenheid aan leerlingen. Leerlingen die prima meekomen, leerlingen die ‘stuiterend’ door de klas gaan, leerlingen die de grenzen opzoeken, stille leerlingen, leerlingen die snakken naar structuur en duidelijkheid.
Hoe ontstaat al dat verschillend gedrag? En wat is een puber nou eigenlijk? Welke rol speelt de ontwikkeling van het puberbrein bij het gedrag van de leerling? Daarnaast komen we door het passend onderwijs in de klas steeds meer in aanraking met leerlingen met gediagnostiseerde gedragsstoornissen. De meest voorkomende stoornissen in het onderwijs zullen de revue passeren tijdens de training, denk daarbij aan ADHD, ADD, autisme, ODD (oppositionele gedragsstoornis) en angststoornissen (o.a. faalangst). Wat houdt de psychische stoornis in, welke onderwijsbehoeften hebben leerlingen met een stoornis of gedragsprobleem, wat zijn de do’s en dont’s in de klas? Op deze vragen krijg je antwoorden tijdens de training.
Inhoud
We bespreken hoe de ontwikkeling van het puberbrein verloopt en welke invloed dit heeft op het gedrag van leerlingen, ook in relatie tot schoolse taken als huiswerk, het leren, het inzien van korte en lange termijndoelen e.d. Op basis van de DSM-V, het handboek voor psychische stoornissen, wordt uitgelegd wat de stoornis inhoudt en wordt de vertaalslag gemaakt welke ondersteuning leerlingen nodig hebben die een bepaalde stoornis hebben. Uitgangspunt is: kijken naar de onderwijsbehoeften van de leerling, in plaats van naar de problematiek.
Naar aanleiding van de theoretische kennis van het puberbrein en de meest voorkomende psychische stoornissen in het onderwijs, geven we handreikingen hoe je als docent of leerlingbegeleider om kan gaan met deze behoeften in een klas of in gesprek met een leerling.
Werkwijze
De training bestaat uit twee delen. Het eerste deel zoomt in op het puberbrein en de ontwikkeling hiervan. Het tweede deel staat in het teken van de psychische stoornissen. Eigen ervaringen van de docenten worden door middel van verschillende werkvormen gedeeld, waarbij vooral aandacht zal zijn voor de succesverhalen. Daarnaast geven we praktische handelingsadviezen gegeven die ondersteunend zijn in de communicatie met leerlingen en bij het geven van passend onderwijs.
Resultaat
Aan het einde van de training:
- weet je op welke wijze de ontwikkeling van het puberbrein het gedrag kan beïnvloeden;
- ben je op de hoogte van de meest recente kennis met betrekking tot de vijf meest voorkomende psychische stoornissen bij leerlingen in het onderwijs;
- heb je praktische adviezen in handen om toe te passen in de klas en in gesprek met de leerling.
Tijdsinvestering
1 dag
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.
