

Je eigen AI-assistent maken
Doel
AI gaat verder dan alleen vragen stellen aan ChatGPT of Copilot. In deze workshop ontdekken docenten hoe ze zélf een AI-assistent kunnen bouwen die hen of hun leerlingen ondersteunt. Denk aan een GPT of Copilot Agent die lesstof uitlegt zonder het antwoord te geven. Of helpt bij het structureren van lesmateriaal of het genereren van toetsvragen. Je leert hoe je AI inzet als persoonlijke assistent, afgestemd op jouw eigen onderwijspraktijk.
Inhoud
Deze workshop richt zich op het maken van een eigen AI-assistent met behulp van tools zoals ChatGPT (Custom GPTs) of Microsoft Copilot (Copilot Studio). We behandelen onder andere:
- Wat is een eigen AI-assistent?: introductie tot GPTs en Copilot Agents.
- Assistenten voor leerlingen: AI die ondersteunt bij begrip van leerstof zonder antwoorden te geven.
- Assistenten voor docenten: AI voor het genereren van toetsvragen, rubrics of lesopbouw.
- Stapsgewijs bouwen: hoe stel je taken en instructies in, en hoe test je het resultaat?
- Privacy en controle: wat deel je wel en niet met AI, en hoe houd je zelf regie?
Werkwijze
Na een korte introductie over GPTs en Agents kiezen deelnemers een concreet doel: iets wat leerlingen helpt of henzelf ondersteunt. Vervolgens gaan ze stap voor stap aan de slag met het bouwen van hun eigen AI-assistent in ChatGPT of Copilot. Ze leren hoe ze instructies geven, grenzen stellen en testscenario’s maken.
Tijdens de workshop krijgen ze tips voor effectieve prompts en leren ze hun assistent verbeteren op basis van feedback. Er is ook aandacht voor hoe je een AI-assistent didactisch verantwoord inzet in het leerproces.
Deze workshop verzorgen we incompany, afgestemd op de context en vragen van jouw school of onderwijsorganisatie. Voor teams én individuele deelnemers, mits er bij jullie voldoende belangstelling is om een groep te starten.
Resultaat
Na afloop van deze workshop:
- Hebben deelnemers een werkende AI-assistent ontworpen en getest.
- Begrijpen ze hoe GPTs en Copilot Agents werken en waarvoor ze inzetbaar zijn.
- Kunnen ze AI inzetten om repetitieve taken te automatiseren.
- Hebben ze ervaren hoe AI leerlingen kan ondersteunen zonder het leerproces over te nemen.
- Zijn ze zich bewust van privacyaspecten en weten ze hoe ze zelf controle houden over hun AI-assistent.
Tijdsinvestering
2 uur. (Contacttijd. Geen voorbereidingstijd voor deelnemers)
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.