

Samen aan de slag met Lesson Study (teamtraining)
Waarom kiezen voor Lesson Study als team?
Wil je als team doelgericht samenwerken aan beter onderwijs?
Lesson Study biedt een gestructureerde en inspirerende manier om samen lessen te ontwerpen, te observeren en te verbeteren. Niet alleen versterkt het de kwaliteit van lessen, het verdiept ook de professionele dialoog en het onderlinge vertrouwen.
In deze training werk je als team aan een concreet onderwijsdoel. Door samen op onderzoek uit te gaan, lespraktijken te delen en met én van elkaar te leren, ontstaat eigenaarschap en energie. Lesson Study stimuleert collectieve professionalisering én draagt bij aan een lerende cultuur in de school.
Deze teamtraining is een krachtige start voor scholen die Lesson Study willen inzetten als structurele aanpak voor onderwijsverbetering.
Doel
Deze training is bedoeld voor scholen die Lesson Study willen implementeren als structurele aanpak om de onderwijskwaliteit te verhogen. Docententeams leren hoe zij samen lessen ontwerpen, uitvoeren, observeren en evalueren. De aanpak versterkt zowel hun professionele ontwikkeling als de samenwerking binnen het team.
Inhoud
Tijdens deze incompany-training doorlopen deelnemers de volledige Lesson Study-cyclus:
- Samen een onderzoeksvraag formuleren.
- Een les ontwerpen op basis van onderzoek en best practices.
- De les uitvoeren en observeren.
- Reflecteren en verbeteringen doorvoeren.
De aanpak is cyclisch en gericht op verdieping, gezamenlijke reflectie en kennisdeling.
Werkwijze
De training is volledig afgestemd op de context van de school. Onder begeleiding van een ervaren trainer werken deelnemers in een professionele leergemeenschap.
Ze passen Lesson Study-technieken direct toe in hun eigen onderwijspraktijk. De training stimuleert eigenaarschap, samenwerking en duurzame verbetering.
Daarnaast biedt de training de mogelijkheid om Lesson Study duurzaam te implementeren via de aanvullende training ‘Word Procesbegeleider’.
Resultaat
Na afloop van deze training kunnen deelnemers:
- Werken volgens de Lesson Study-methodiek.
- Lessen verbeteren op basis van leerlingfeedback en actuele inzichten.
- Gestructureerd reflecteren en evidence-informed verbeteringen doorvoeren.
De training draagt bij aan beter onderwijs, effectievere teamsamenwerking en een professionele leercultuur binnen de school.
Tijdsinvestering
5 dagdelen.
Verlengde leertijd: ca. 10 uur (reflectie en voorbereiding buiten contacttijd)
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.
