

Stevig in de klas: over uitstraling, contact en je potentieel
Inhoud
Op twee trainingsdagdelen werken we met (startende) docenten aan bewustwording op je verbale en non-verbale (communicatie)patronen in het omgaan met leerlingen.
Deel 1 van de training:
Bevat een workshop over het optimaal inzetten van je lijf. Je onderzoekt tijdens deze workshop wat je doet, non-verbaal en verbaal en in hoeverre dit bijdraagt aan de effectiviteit van je les.
Vragen die in beide workshopmiddagen centraal staan zijn:
- Hoe zorg ik voor mezelf in mijn lessen?
- Hoe zorg ik voor mijn leerlingen/de klas?
- Hoe ben ik superduidelijk voor mijn leerlingen?
Deel 2 van de training:
In deel 2 kijken we naar effectieve communicatie, wat zeg je en hoe reageert een ander op jou? Daarbij wordt theorie van de Transactionele Analyse ingezet en borduren we vooral voort op wat je over jezelf hebt ontdekt in deel 1 van de workshop.
In beide workshops, worden kleine stukken theorie afgewisseld met oefeningen waarin jij kunt uitproberen en ontdekken wat er wel en niet werkt voor jou in de klas.
Werkwijze
De training wordt gekenmerkt door heldere theorie, ervaringsoefeningen, uitwisseling onderling en het experimenteren met praktische oplossingen. Een ieder wordt uitgenodigd zijn eigen onderzoek te doen en wordt uitgedaagd de aangeboden theorie toe te passen in de praktijk.
De training wordt verzorgd door Mirjam Gilhuis. Mirjam is trainer, coach en supervisor in het onderwijs. Zij heeft ruimte ervaring als lerarenopleider en leraar in het voortgezet onderwijs. Mirjam is van speels, diepgang en improviseren. In haar trainingen gebruikt zij o.a. theoretische achtergronden uit o.a. Transactionele analyse (Eric Berne), Herstelgericht werken en Deep Democracy (Lewis methode).
Opbrengst
Deelnemers worden zich bewust van hun verschillende non-verbale en verbale kwaliteiten en valkuilen en hoe deze te balanceren. Je leert hoe je beter kunt zorgen voor jezelf zodat je beter en steviger staat in het contact met je leerlingen en daarmee de effectiviteit van je les vergroot.
Tijdsinvestering
Deze training bestaat uit twee dagdelen, die desgewenst ook in één hele dag kunnen worden aangeboden. De training wordt geheel op maat verzorgd, de situatie en context van uw school staan daarbij centraal.
NB. Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.
