Training vertrouwenspersonen
Doel
Een vertrouwenspersoon heeft een belangrijke rol binnen een veilig leer- en werkklimaat op school. Deze training gaat in op het omgaan met klachten over seksuele intimidatie, pesten, agressie, racisme en discriminatie. Het omgaan met klachten is een complexe taak. De vertrouwenspersoon is een belangrijke schakel in het omgaan met een klacht. Hij/zij is eerste aanspreekpunt en verzorgt de eerste opvang. Om op een goede wijze om te kunnen gaan met klachten zijn verschillende vaardigheden nodig. Deze training stimuleert vertrouwenspersonen om zich te verdiepen in de klachtenregeling en zich vaardigheden eigen te maken die nodig zijn voor een goede taakuitoefening.
De trainer reikt je concrete handvatten aan die je meteen kunt inzetten in je dagelijkse praktijk.
Inhoud
De training beslaat drie dagen met daarnaast 4 uur zelfstudie.
Verschillende onderwerpen komen aan bod: visie en beleid, omgangsvormen, taken, vaardigheden, route klachten, klachtencommissie, meldplicht, beroepsgeheim, dossiervorming, sociale kaart, preventie, communicatieve vaardigheden, de rol van de vertrouwenspersoon in de school, taken als het gaat om een leerkracht als pleger, intervisie.
Programma
Dag 1 De vertrouwenspersoon: taken en klachtenroute
- Ongewenste omgangsvormen
- Vaardigheden en taken als vertrouwenspersoon
- Steun: Hoe zorg je dat je deze taak goed kan uitvoeren en dat de taak niet te zwaar wordt?
- Eigen waarden en normen in het beoordelen van klachten
- Route bij klachten en werkwijze klachtencommissie
- Casus uit de praktijk
- Sociale kaart
Dag 2 Gespreksvaardigheden
- Taak als vertrouwenspersoon als het gaat om leerkracht als pleger
- Mediationvaardigheden
- Escalatieladder
- Conflicthantering
- Voeren van opvanggesprekken (leerlingen, ouders en collega’s)
Dag 3 Wettelijke kaders en Schoolveiligheidsbeleid
- Wettelijke kaders
- Juridische aspecten, zoals meldplicht, beroepsgeheim en dossiervorming
- Pestbeleid
- Dilemmaspel
- Preventieve activiteiten en voorlichting
- Grensoverschrijdend seksueel gedrag
- Casuïstiek bespreking ahv intervisie
Werkwijze
Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van verschillende werkvormen: informatieoverdracht, actieve leerwerkvormen, situatiespel met trainingsacteur, maken van een actieplan.
Opbrengst
Deelnemers kennen de wetgeving die betrekking heeft op de functie van vertrouwenspersoon binnen de school. Ze hebben aan de hand van eigen casuïstiek geoefend met communicatieve vaardigheden die van belang zijn bij het goed kunnen uitoefenen van deze functie. Deelnemers maken een actieplan voor in de eigen school, hebben zicht op hun rol binnen de schoolorganisatie en zijn zich bewust van de eigen drijfveren en referentiekader.
Omvang
Deze incompany training bestaat uit 3 dagen.
Daarnaast verzorgt Patricia voor diverse onderwijsorganisaties gedifferentieerde maatwerkprogramma’s waarin beginnende en gevorderde vertrouwenspersonen periodiek geschoold worden op actuele ontwikkelingen en versterking van vaardigheden. Meer weten: stel je vraag aan Patricia Ohlsen.
De training vertrouwenspersonen wordt ook op basis van open inschrijving aangeboden.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.