Werken met omgekeerde leerlinggesprekken
Inhoud
In omgekeerde leerlinggesprekken nemen leerlingen zelf de leiding in hun eigen ontwikkeling. Ze worden (nog meer) eigenaar van hun eigen leerproces, vergroten hun betrokkenheid en ontwikkelen tegelijkertijd hun vaardigheden met betrekking tot zelfreflectie.
De leerling van nu komt in zijn verder leven in een (werk)omgeving terecht die continu verandert en hem vraagt om zich steeds aan te passen aan nieuwe eisen en te blijven leren. Hoe eigenaar te zijn van het eigen leerproces, de kern van omgekeerde leerlinggesprekken, is voor de leerling niet alleen belangrijk voor succes op school, maar ook voor het verdere leven (Conley & French, 2014).
“Het is de reis vàn de leerling waarin jij ‘slechts’ de gids wordt, die hem ondersteunt, inspireert, en een veilige ruimte creëert voor openhartige gesprekken met jou en/of de ouders.”
Werkwijze
Tijdens deze dag kijken we (kort) naar de theorie onder het belang van het vergroten van eigenaarschap bij leerlingen. Vervolgens nemen we de vaardigheden die zowel de docent als de leerling nodig heeft om eigenaar te kunnen worden van het eigen leerproces onder de loep, waar bij je jezelf ook de spiegel voor mag houden. Daarna gaan we aan de slag met het omgekeerde leerlinggesprek. Waarbij we stilstaan bij de opbouw. En vooral ook veel oefenen met elkaar in het voeren van dergelijke gesprekken in de vorm van rollenspellen.
Alle opdrachten hebben een directe link met jouw dagelijkse schoolpraktijk, de praktische tips en tools zijn dus direct toepasbaar in jouw werk voor de klas.
Resultaat
Na deze training beschik je over voldoende praktische tools om omgekeerde leerling gesprekken vorm te geven in jouw dagelijkse praktijk en jouw leerlingen nog beter de kans te geven het stuur in eigen handen te nemen en te stralen.
Tijdsinvestering
Een dag.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.