Dyslexiecoach
Doel
Voortbouwend op onze jarenlange ervaring met dyslexievraagstukken in het onderwijs en onze participatie in het Masterplan Dyslexie, ontwikkelde KPC Groep de training Dyslexiecoach. Deze praktische training is ontworpen om deelnemers op te leiden tot effectieve dyslexiecoaches, die kunnen optreden als belangenbehartigers van dyslectische leerlingen, hen kunnen coachen en collega-leerkrachten kunnen adviseren over dyslexie. Aan het einde van de training hebben de deelnemers een actieplan of beleidsdocument opgesteld waarin afspraken en werkwijzen voor de eigen organisatie zijn vastgelegd. Al werkend wordt de rol en positie van de dyslexiecoach binnen het team zichtbaar en ingebed.
Inhoud
Deze praktische training geeft u handvatten om vorm te geven aan de rol van dyslexiecoach. De protocollen dyslexie bieden, zowel binnen het basis- als voortgezet en beroepsonderwijs, handreikingen voor de begeleiding van dyslectische leerlingen binnen de klas en zijn een leidraad voor alle niveaus in de school. In de protocollen wordt geadviseerd een dyslexiecoach aan te stellen.
Als dyslexiecoach heeft u vaak meerdere rollen. U bent bijvoorbeeld adviseur, belangenbehartiger, coach en/of vertrouwenspersoon. Deze verschillende rollen vragen om een diversiteit aan vaardigheden, kennis en werkvormen. In de vierdaagse training gaan we in op de volgende onderdelen:
- Gesprekken voeren met leerlingen;
- Implementatie van beleid: documentanalyse, plan van aanpak, verandermanagement, afnemen quickscan, presenteren;
- Coaching: begeleidersrollen richting collega’s, vraagbaak, intervisie van leerlingen en collega’s; kennis over dyslexie gerelateerde onderwerpen: dyslexieprotocol, sociale en emotionele ontwikkeling, comorbiditeit, wet- en regelgeving, omgaan met ouders;
- Presentatie: positioneren van de dyslexiecoach in de school, taken en verantwoordelijkheden.
Werkwijze
De training bestaat uit vier bijeenkomsten met een vaste structuur:
- Inleiding / terugblik op de vorige bijeenkomst en het huiswerk;
- Reflectie op eigen onderwijspraktijk en schoolsituatie;
- Theoretisch kader coaching + praktische opdrachten en/of
- Theoretisch kader dyslexie + praktische opdrachten;
- Evaluatie van de bijeenkomst;
- Vooruitblik en aandachtspunten (huiswerk/praktijkopdracht).
- Van de deelnemers wordt verwacht dat zij tussen de trainingsdagen alle taken behorende bij een coach oefenen en vastleggen in een actieplan. Dit wordt de laatste bijeenkomst gepresenteerd.
Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van diverse ontwikkelde materialen door het Masterplan Dyslexie en KPC Groep.
Opbrengst
Aan het eind van de training kunt u effectief omgaan met dyslexieproblemen in de school. U bent in staat het protocol dyslexie toe te passen. Ook kunt u diverse activiteiten organiseren voor leerlingen met dyslexie en fungeert u als vraagbaak voor uw collega’s. Deelnemers aan deze training hebben gesprekken gevoerd met directie en leerlingen en bijvoorbeeld een quickscan afgenomen. De afspraken over het omgaan met vraagstukken rond dyslexie in uw school zijn vastgelegd in een actieplan of beleidsdocument dat u presenteert in uw team.
Data en omvang
Deze vierdaagse training vindt plaats op 30 januari, 12 februari, 27 maart en 17 april 2025, steeds van 10.00 tot 16.00 uur. Het maximum aantal deelnemers bedraagt 12. De training wordt verzorgd door Esther de Boer.
NB. Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.