Psychologische veiligheid als sleutel tot teamontwikkeling
Versterking van het leervermogen is een belangrijke legitimatie om als leidinggevende te investeren in psychologische veiligheid, vertelt Walter van den Elsen, netwerkpartner van KPC Groep. Op 6 november verzorgt hij een open training in Utrecht.
“Bij scholen met een groot leervermogen zit er veel psychologische veiligheid in de teams en organisatie. Leervermogen kan alleen gevoed worden als mensen in een team hun mond open doen, niet bang zijn om ongevraagd feedback en ideeën in te brengen en geen angst hebben voor negatieve gevolgen als ze problemen benoemen.”
Wat Walter benadrukt: psychologische veiligheid is een vraagstuk van het hele team met voorop de leidinggevende. “Als er iemand de urgentie moet voelen bij het vergroten van het leervermogen, ervoor zorgen dat mensen hun zorgen, ideeën en informatie, dan is dat bij uitstek de leidinggevende. De leidinggevende moet het goede voorbeeld geven en is ook verantwoordelijk voor de prestaties van het team.”
Non-interventiecultuur
Uit allerlei onderzoeken blijkt dat op het gebied van psychologische veiligheid veel te winnen is. Zo is bekend uit de literatuur dat mensen die in teams werken vaak terughoudend zijn in het benoemen van verbeterideeën. Medewerkers vragen zich bewust of onbewust af of hun opmerkingen echt nut hebben, gewenst zijn of risico’s inhouden. Walter van den Elsen: “Daar zit ook het verschil tussen een groep of een team. In een groep is er sprake van een non-interventie cultuur. ‘We maken elkaar het leven niet zuur. We houden het gezellig met elkaar.’ Die status-quo in zo’n familiecultuur is misschien wel prettig voor het team maar zeker niet in het belang van de organisatie. Leren en ontwikkelen vraagt om psychologische veiligheid. Van daaruit kun je nadenken over werkwijzen, structuur en over de routines die zijn opgebouwd.”
Op 6 november organiseren we in Utrecht een open sessie psychologische veiligheid
(deze sessie kan ook geheel op maat in je eigen organisatie)