Psychologische veiligheid: essentieel voor werkgeluk
Een werkklimaat van psychologische veiligheid is goud waard vooral in deze tijd van lerarentekorten. Het leidt tot meer werkgeluk, betere ideeën en een positieve sfeer binnen teams.
Walter van den Elsen, netwerkpartner van KPC Groep en expert psychologische veiligheid, ondersteunt als organisatieadviseur en trainer leidinggevenden die de sociale veiligheid in hun teams willen versterken. “De behoefte bij teams om meer wendbaarder en robuuster te worden is groot. Scholen hebben te maken met tal van ontwikkelingen zoals verwachtingen van ouders, leerlingen en samenleving, veranderingen in het curriculum, verantwoordingsverplichtingen naar Inspectie. De kunst is om vanuit de eigen koers in te spelen op deze veranderingen en deze te vertalen en te implementeren. Dit vereist leervermogen van je team of organisatie.”
De rol van leidinggevenden
Versterking van het leervermogen is een belangrijke reden om als leidinggevende te investeren in psychologische veiligheid, vertelt Walter. “In scholen met een groot leervermogen is er veel psychologische veiligheid binnen de teams. Leervermogen kan alleen worden gevoed als teamleden zich vrij voelen hun mening te uiten, feedback en ideeën in te brengen en problemen te benoemen zonder angst voor negatieve gevolgen.”
Wat Walter benadrukt: psychologische veiligheid is een vraagstuk van het hele team met voorop de leidinggevende. “De leidinggevende moet de urgentie voelen om het het leervermogen te vergroten en ervoor zorgen dat teamleden hun zorgen, ideeën en informatie delen. Hij of zij moet het goede voorbeeld geven en is verantwoordelijk voor de prestaties van het team.”
Hoe psychologische veiligheid het leervermogen versterkt
Onderzoek toont aan dat er op het gebied van psychologische veiligheid veel te winnen is. Mensen in teams zijn vaak terughoudend in het benoemen van verbeterideeën., uit angst dat hun opmerkingen niet gewaardeerd worden. Walter van den Elsen: “Daar zit ook het verschil tussen een groep of een team. In een groep heerst vaak een non-interventie cultuur. ‘We maken elkaar het leven niet zuur. We houden het gezellig.’ Die status-quo is misschien wel prettig voor het team maar zeker niet in het belang van de organisatie. Leren en ontwikkelen vereist psychologische veiligheid. Van daaruit kun je nadenken over werkwijzen, structuur en over de routines die zijn opgebouwd.”
Onder meer met trainingen ondersteunt Walter van den Elsen leidinggevenden die aan de slag willen met psychologische veiligheid en hoe je op een competente manier dat werkend krijgt in je team.
Op 6 november organiseren we een open sessie psychologische veiligheid
(deze sessie kan ook geheel op maat in je eigen organisatie)