

Strategie en verandermanagement in onderwijs | KPC Groep
Beweging en verandering zijn constante uitdagingen voor onderwijsbestuurders en -managers. Bij KPC Groep ondersteunen onze ervaren onderwijsadviseurs schoolbesturen en managementteams met strategisch advies, organisatieontwikkeling en verandermanagement. Samen creëren we draagvlak en eigenaarschap voor duurzame verbeteringen binnen uw onderwijsorganisatie.
Strategie- en organisatieontwikkeling
We helpen schoolbesturen en onderwijsorganisaties met strategische vraagstukken zoals krimp en formatie, governance, leiderschap en visieontwikkeling. Met onze praktijkgerichte aanpak krijgt u maatwerkadvies en begeleiding om uw organisatie toekomstbestendig te maken.
Selectie uit opdrachten:
- Begeleiding ‘heidagen’ scholengroep in het VO
- Begeleiding bij scenario-ontwikkeling schoolbestuur in krimpregio
- Projectleiding schoolbrede vakwerkplannen 2.0.
- Begeleiding bij vormgeven aan professionaliseringsbeleid en interne academie
Samenhang en samenwerking
Onderwijs maken is mensenwerk. Effectieve samenwerking binnen directieteams, onderwijsteams en met externe partners is cruciaal. We ondersteunen bij het versterken van teamcultuur, het verbeteren van communicatie en het begeleiden van fusies en reorganisaties.
Selectie van opdrachten:
- Vitaliseren samenwerking binnen directieteam
- Post-fusietraject: creëren van eenheid in verscheidenheid tussen de betrokken teams
- Samenwerking binnen ‘teams in trouble’ verbeteren
- Teambuilding in nieuw geformeerd directieteam
- Mediation
Onze adviseurs
Bij KPC Groep werkt u samen met ervaren professionals die het onderwijs en uw uitdagingen door en door kennen.
- Hilde Adriaenssens: governance; coaching; management development
- Ton Bruining: HRD; innovatiemanagement; executive coaching
- Hans Burgmans: strategie; bedrijfsvoering; organisatieontwikkeling
- Sandra Loos: managementontwikkeling; werving & selectie; kwaliteitszorg
- Morris Oosterling: bestuur en toezicht; leiderschap; kwaliteitsborging
- Tessa Pierik: verandermanagement; leiderschap; inclusiever onderwijs en zorg
- Janke van der Zaag: interim-management: governance; positionering; interne organisatie
- Annemiek Staarman: Kwaliteit van onderwijs en organisatie, audit en voorbereiding op inspectiebezoek, schoolplan, onderwijsinnovatie
- Ad van Acht: Bedrijfsvoering, financiën, ondersteunende processen
- Walter van den Elsen: Leiding geven aan professionals, werken in teams, organisatiecultuur
Contactformulier
"*" geeft vereiste velden aan
Verhalen uit de bestuurskamer
De aan KPC verbonden bestuursadviseurs houden zich bezig met vraagstukken rond leiderschap, verandermanagement, organisatieontwikkeling en cultuurverandering. In de reeks ‘Verhalen uit de bestuurskamer’ beschrijven ze fictieve verhalen en gebeurtenissen maar wel gebaseerd op de dagelijkse adviespraktijk en opgehaald uit gesprekken met verschillende bestuurders, rectoren en directeuren. Bedoeld als inspiratie en als prikkels voor reflectie.

Whitepaper Begroten in onzekere tijden
Voor het bestuur/de directie en de Raad van Toezicht van een school is het van cruciaal belang dat het onderwijsproces goed kan blijven lopen. Die stabiliteit kan in het geding komen als gevolg van financiële tegenvallers, zeker als die onvoorzien zijn. Een begroting en meerjarenbegroting helpen om zicht en grip te houden op de financiën van de school/scholengroep.

Boekbespreking Handboek HRD
Ton Bruining, netwerkpartner van KPC Groep, bespreekt de inmiddels derde editie van het handboek HRD. Hierin onderstreept hij het belang van de aandacht voor het leren en ontwikkelen van zowel de mensen die in het onderwijs werken als de onderwijsorganisaties.

Artikel Kwaliteitscultuur
In dit artikel ontrafelt Annemiek Staarman de essentie van een kwaliteitscultuur in onderwijsorganisaties. Ze staat stil bij de kritische factoren van een sterke kwaliteitscultuur, bij wat er nodig is om zicht te krijgen op de kwaliteit in de school en de rol van de kwaliteitsmedewerker.

Onderwijs vanuit een waardenkader
Geïnspireerd door filosoof Harry Kunneman spreekt Ton Bruining vaak over ‘onderwijs dat werkt, dat deugt en deugd doet’. Een artikel over dit driedimensionale perspectief op onderwijs. In dit artikel gaat Ton Bruining onder meer in op meerlagige kennis in de onderwijspraktijk, wereldgericht onderwijs, de disbalans tussen ‘de bedoeling’ en ‘het systeem’ en gedeeld leiderschap.
