Meer motivatie door eigenaarschap in het VSO

In het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) staat het thema eigenaarschap van leren steeds vaker centraal. Dit begrip verwijst naar de mate waarin leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces en ervaren dat zij invloed kunnen uitoefenen op hun ontwikkeling. Door eigenaarschap ervaren leerlingen meer motivatie, verbeteren zij hun werkhouding en ontwikkelen ze een gevoel van trots. Dit vergroot niet alleen het schoolsucces, maar bereidt hen ook beter voor op hun verdere leven.

Eigenaarschap van leren betekent dat de leerling

  • meer inzicht krijgt in zijn leerdoelen en de daarbij behorende verantwoordelijkheden;
  • meer zicht krijgt op zijn ontwikkeling.

Hoe ondersteunt KPC Groep scholen bij eigenaarschap van leren?

Wilt u eigenaarschap van leerlingen versterken? KPC Groep ondersteunt u hierbij met onder andere:

  • Effectief docentgedrag;
  • Ondersteunende feedback
  • Betekenisvol onderwijs;
  • Didactische strategieën;
  • Differentiatie in de klas en coöperatieve werkvormen;
  • Kindgesprekken;
  • Formatief evalueren.

Meer weten? Neem contact op met Renske Gerritse.

    De essentie van eigenaarschap

    Interview

    Training: de coachende leraar