“Veel hoogbegaafde kinderen worden over het hoofd gezien”

Meer dan de helft van de hoogbegaafde kinderen in Nederland wordt niet herkend door hun leerkracht en meisjes met een bovengemiddelde intelligentie worden nog minder snel herkend. Bij meisjes van kleur wordt het IQ vaak onderschat.

Dit zijn uitkomsten die naar voren komen uit het onderzoek (On)gezien dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau SCALIQ in samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van Onderwijs. Dit onderzoek, verricht onder 5371 basisschoolleerlingen op 29 scholen in Nederland, had als doel inzicht te geven in de staat van het signaleren van hoogbegaafdheid en manieren om die te verbeteren.

En verbeteringen zijn nodig: twee op de honderd Nederlandse kinderen zijn hoogbegaafd en hebben een IQ van 130 of hoger. Slechts 48 procent van deze kinderen wordt ook als mogelijk hoogbegaafd herkend. Opvallend zijn de verschillen tussen de geslachten: bijna twee derde van de meisjes met een zeer hoog IQ wordt over het hoofd gezien.

Esther de Boer: “Voor een goede ondersteuning is meer nodig”

Esther de Boer ondersteunt scholen met onder meer met trainingen en studiedagen. “De uitdaging voor de leerkracht of leraar is het kind echt te zien. Een hoogbegaafd kind heeft cognitieve uitdaging nodig. Maar voor een goede ondersteuning is meer nodig, vertelt Esther. “Cognitief gezien zie je bij hoogbegaafde leerlingen kenmerken als snel denken, grote denkstappen maken. Maar je moet breder kijken: er is ook een ‘zijns-kant’. Hoogbegaafden zijn vaak kritisch en hebben vaak een hoge lat, een sterke gevoeligheid en een groot rechtvaardigheidsgevoel.”

De komende tijd verzorgt Esther open trainingen. Ook biedt ze ondersteuning geheel op maat (trainingen; studiedagen; teamcoaching).