Psychologische veiligheid: essentieel voor effectieve onderwijsteams

Elke schoolleider weet: alleen al door jouw aanwezigheid in een teamoverleg beïnvloed je de dynamiek in de groep. Als leidinggevende ben je, vaak onbedoeld, een krachtig signaal in de ruimte. Teamleden overwegen extra zorgvuldig wat ze wel en niet zeggen, zeker als jij als ‘eindverantwoordelijke’ erbij bent.

Amy Edmondson, pionier op het gebied van psychologische veiligheid, noemt dit het effect van de zuigkracht van zwijgen. Mensen kiezen in veel situaties voor veiligheid: ze houden hun ideeën en meningen voor zich uit angst om bekritiseerd te worden. Die instinctieve terughoudendheid is sterker wanneer een leidinggevende aan tafel zit. Dit kan leiden tot gemiste kansen op innovatie, gedeelde verantwoordelijkheid en vertrouwen binnen onderwijsteams.

Waarom nu actie ondernemen

In een tijd waarin onderwijsteams steeds meer druk ervaren door werkdruk, personeelstekorten en veranderende onderwijsbehoeften, is psychologische veiligheid geen luxe, maar een noodzakelijke randvoorwaarde. Zonder een veilige basis blijft creativiteit beperkt, ontstaan silo’s en loopt de samenwerking spaak. Als schoolleider heb jij de sleutel in handen om deze veiligheid actief te bevorderen.

Volg de training: Psychologische veiligheid in onderwijsteams

Op 26 maart verzorgt Walter van den Elsen voor leidinggevenden de training psychologische veiligheid in onderwijsteams. Deze training kan ook op maat verzorgd worden in jouw specifieke schoolcontext..

10 praktische tips voor psychologische veiligheid in jouw team

Hoe zorg je ervoor dat teamleden zich vrij voelen om ideeën te delen, feedback te geven en risico’s te nemen in vergaderingen? Walter van den Elsen, netwerkpartner van KPC Groep, deelt tien concrete strategieën om de psychologische veiligheid binnen jouw onderwijsteam te versterken.