

Het hoge maatwerk-gehalte van de opleiding intern adviseren
De opleiding intern onderwijsadviseur trekt onderwijsprofessionals uit alle onderwijssectoren. Ook uit het voortgezet onderwijs. Zoals Freddy Vos, leraar natuurkunde op het Hondsrug College in Emmen. Hij nam vorig schooljaar deel. Op 5 april start een extra editie.
Voor Freddy was de opleiding Intern Onderwijsadviseur zoals hij het noemt “een naadloze overgang” van het LC-traject dat hij eerder volgde op zijn school. Een traject dat werd begeleid door Ton Bruining die ook het gezicht is achter de opleiding Intern Onderwijsadviseur. “De manier van werken van Ton spreekt me erg aan. Wat hij aan modellen en theorie aanreikt is toepasbaar binnen je eigen praktijk en je kunt er snel mee aan de slag. In het LC-traject heb ik een goed beeld gekregen van waar mijn eigen interesses en passies liggen binnen mijn werk waardoor ik echt stappen heb kunnen maken in mijn eigen professionalisering.”
Project collegiale consultatie
“Naast het lesgeven leid ik vanuit een soort teacher leader-rol binnen de school het project collegiale consultatie. We zijn hier op school erg bezig met de versterking van de lerende cultuur. De opleiding Interne Onderwijsadviseur heeft me geholpen om patronen te herkennen in de organisatie en hoe ik mijn rol kan pakken als projectleider. Erg waardevol zijn ook de gesprekstechnieken. Echt leren luisteren en open vragen stellen zodat je het gesprek op gang houdt.”
Hefboom vinden
“We hadden in de opleiding een groep mensen van verschillende pluimage en uit alle lagen van de schoolorganisatie. Mensen die in de klas staan én schooldirecteuren. We vormden een soort community waardoor je makkelijk het gesprek aangaat met elkaar en je vragen deelt. Hoe heb jij dit aangepakt? Hoe zou jij dit aanpakken? Ton sluit heel goed aan bij de vraagstukken en uitdagingen waarmee de deelnemers in hun eigen organisatie bezig zijn. Het is veel maatwerk binnen het inhoudelijke kader van deze opleiding en de drie lijnen in het programma: de kennislijn, de advieslijn en de persoonlijke lijn. Wat het fijn maakt is dat deze lijnen worden toegesneden op wat jij nodig hebt binnen je werk. Waar zit mijn hefboom waarmee ik invloed kan uitoefenen? Waar ben ik eigenlijk van? Wat zijn mijn drijfveren en wat past bij mij?”
Zelfvertrouwen
“Ik vind dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen en op een natuurlijke manier de leiding op me durf te nemen in het project collegiale consultatie. Ik heb me zelf de afgelopen tijd echt zien veranderen. En anderen mij ook denk ik.”