

“Ik leerde onder de oppervlakte kijken”
Maike Meilink over haar deelname aan de opleiding intern onderwijsadviseur
Wat betekent het om als kwaliteitscoördinator daadwerkelijk invloed te hebben op onderwijsontwikkeling? Voor Maike Meilink, werkzaam op basisschool De Trinoom in Wijchen, was dat geen abstracte vraag, maar een concrete uitdaging. Door haar veranderende rol ging ze op zoek naar passende professionalisering. “Ik wilde beter begrijpen wat er onder de oppervlakte speelt in onze organisatie. Deze opleiding hielp me daarbij.”
Maike Meilink begon haar loopbaan als leerkracht, werkte jarenlang als intern begeleider en was ook directeur. Sinds enkele jaren is ze kwaliteitscoördinator op De Trinoom, een grote basisschool met 850 leerlingen. “Mijn rol verschoof van het begeleiden van leerlingen naar het stimuleren en aansturen van onderwijskundige ontwikkeling,” vertelt ze. “Met die bredere blik groeide ook mijn behoefte om mijzelf inhoudelijk te versterken.”
Die bredere blik is hard nodig, want in het primair onderwijs in het algemeen — en zeker binnen haar stichting Kans en Kleur — is een duidelijke verschuiving gaande: van IB’er naar kwaliteitscoördinator en het begeleiden van schoolontwikkeling. “Kwaliteitscoördinatoren krijgen steeds meer een overkoepelende rol, waarbij je ook een aansturende taak hebt richting expert-leerkrachten: bijvoorbeeld reken-, taal- en SEO-specialisten. Dat vraagt iets anders van je rol én je houding.”
Op zoek naar diepgang én richting
Hoewel Maike al meerdere opleidingen had gevolgd — zoals middenmanagement, de opleiding tot intern begeleider en diverse cursussen — was dit opleidingstraject voor haar van een andere orde. “Dit gaat over coördineren, aansturen en positioneren binnen de hele organisatie. En dat sprak me aan.”
Tijdens de opleiding werkte ze onder meer aan een concreet organisatievraagstuk: de positionering van expert-leerkrachten. “We willen dat zij een grotere inhoudelijke en organisatorische rol krijgen. Die beweging is complex, maar dankzij de opleiding weet ik beter welke vragen ik moet stellen, hoe ik processen kan analyseren en met wie ik moet afstemmen.”
Organisatie doorgronden
Een van de belangrijkste inzichten haalde Maike uit het model van de Finse professor Yrjö Engelström: de activiteitentheorie. “Vroeger keek ik vooral naar het topje van de ijsberg: zichtbare structuren en gedrag. Maar dit model dwong me om onder het oppervlak te kijken: naar cultuur, gewoontes, ongeschreven regels en historisch gegroeide patronen die vandaag de dag nog doorwerken in een organisatie.”
Ze vervolgt: “Waar ik eerder vooral globaal keek, kan ik nu breder en dieper analyseren. Dat helpt enorm bij het begeleiden van verandering.”
Vakbekwaam en bewust rolvast
De opleiding leverde Maike niet alleen kennis en instrumenten op, maar ook zelfinzicht. “Ik voel me vakbekwamer. Vooral in hoe ik collega’s meeneem in ontwikkeling. Ik kan beter aanvoelen wat ik met wie deel en wat bij mij blijft. Daardoor voelen collega’s zich betrokken, zonder dat ik alles voor ze hoef te dragen.”
Dat laatste was een leerpunt voor Maike. “Ik heb een dienend karakter. Ik wil het anderen graag makkelijk maken. Maar ik leerde tijdens de opleiding dat ik daarmee soms de ander tekortdoe en mezelf overbelast. Dus ik oefen nu in professionele assertiviteit. Bijvoorbeeld in gesprekken met leidinggevenden: wat verwacht jij van mij, en wat spreken we daarover af?” Die helderheid in rollen zorgt ervoor dat samenwerking effectiever en gelijkwaardiger wordt. “Ik laat meer los, geef anderen verantwoordelijkheid, maar blijf wel betrokken. Dat werkt beter, voor iedereen.”
Een opleiding die je mee laat bouwen
Wat Maike verder aansprak: de opzet van de opleiding als leergemeenschap. “Je haalt eruit wat je erin stopt, las ik van een eerdere deelnemer. Ik kan me daar wel in vinden. Er is veel ruimte voor eigen inbreng. En Ton, de opleider, is goed benaderbaar voor vragen en persoonlijke begeleiding.” Zelf zette ze er veel energie in, en dat leverde ook veel op. “Ik werd enthousiast en dook extra in de literatuur. Maar het hoeft niet. Je kunt ook een ander tempo kiezen. Dat maakt de opleiding flexibel én verdiepend.”
Diversiteit van perspectieven
Volgens Maike is de opleiding geschikt voor een breed palet aan onderwijsprofessionals: “In onze groep zaten mensen uit het PO, VO en MBO. De gemene deler? Ze hebben allemaal een rol in onderwijsontwikkeling. Denk aan adjuncten, teamleiders, bouwcoördinatoren, leerkrachten met ambitie, IB’ers die KC’er worden, maar ook directeuren en stafadviseurs op bestuursniveau.”
De diversiteit van perspectieven en contexten, heeft Maike ervaren als een pluspunt. “Je leert systemisch kijken, analyseren, communiceren vanuit positie en vooral: verantwoordelijkheid nemen voor je eigen professionele groei. Het heeft me verrijkt. Niet alleen in kennis, maar ook in hoe ik naar mijn eigen rol kijk. Deze opleiding gaf me de bagage om die rol met meer impact en bewustzijn te vervullen.”