‘Opfrisdag’ voor vertrouwenspersonen die bij willen blijven

Wil je als vertrouwenspersoon in het onderwijs je kennis en vaardigheden een boost geven? Dit schooljaar organiseren we voor vertrouwenspersonen praktische trainingen. Op 20 november start de  driedaagse training. Nieuw is de compacte opfristraining op 6 november. Ook deze is in de bekwame handen van Patricia Ohlsen. 3 vragen over de ‘opfrisdag’ aan Patricia.

Voor wie is deze ééndaagse training een aanrader?

Patricia: “Deze opfristraining is met name geschikt voor praktiserende vertrouwenspersonen die hun kennis willen updaten en op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen en hun vaardigheden willen aanscherpen. Ook voor eerdere deelnemers aan de KPC-basistraining voor vertrouwenspersonen is deze opfristraining een aanrader. Een andere groep voor wie deze eendaagse interessant is zijn directeuren en bestuurders van scholen. Zij leren op deze dag hoe ze om moeten gaan met leerkrachten/docenten die aangeklaagd worden voor seksuele intimidatie/misbruik, maar ook als pesten en discriminatie aan de orde is. Ze hebben er zeker baat bij als ze weten hoe de klachtenroute loopt waar vertrouwenspersonen zich mee bezig houden. En ook zij kunnen op deze dag oefenen met gesprekken die ze moeten voeren bij klachtonderzoek.”

Welke kennis en vaardigheden krijgen een ‘opfrisbeurt’ en waarom juist deze?

“Op deze dag wordt de klachtenroute herhaald en bespreek ik actuele ontwikkelingen die van belang zijn in je werk als vertrouwenspersoon. Denk aan nieuwe wetgeving en het fenomeen van online seksuele intimidatie. Daarnaast gaan we op de opfrisdag in op wat de rechten zijn van een personeelslid dat wordt beschuldigd van ongewenste omgangsvormen. Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon, wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van de bestuurder/directie? Wat als iemand onterecht beschuldigd wordt? Wat zijn de vormen van rehabilitatie en sancties voor degene die iemand valselijk beschuldigd heeft? Deelnemers kunnen eigen casuïstiek inbrengen die we met behulp van een intervisiemodel gaan bespreken. In de middag leer je verschillende oplossingsgerichte vraagtechnieken om opvanggesprekken aan te gaan. We oefenen veel praktijksituaties met een trainingsacteur.”

Je bent ook zelf vertrouwenspersoon. Hoe houd jij zelf ‘de zaag scherp’?

“Als externe vertrouwenspersoon verdiep ik mezelf graag in allerlei thema’s. Het is belangrijk om scherp te blijven. Soms heb je een jaar waarin er niet zoveel gebeurt, maar het jaar erop komen er plotseling allerlei meldingen/klachten binnen van leerlingen, ouders of collega’s. En dan wil je als vertrouwenspersoon wel weten wat je moet doen.”