

“Mijzelf beter positioneren als stafmedewerker”
Sinds vorig jaar is Mariecke Stouten stafmedewerker onderwijskwaliteit bij Het Sticht (overkoepelende stichting voor basisonderwijs; 9 scholen in Zeist en omgeving). Ze behoort tot de deelnemers aan het opleidingsprogramma Intern Onderwijsadviseur. “Deze opleiding helpt mij me beter te positioneren en maakt me bewuster van hoe je draagvlak creëert en projecten en processen kunt aanvliegen en borgen.”
Vóór haar komst naar Het Sticht werkte Mariecke als intern begeleider. In haar functie als stafmedewerker is ze de spin in het web bij het organiseren, implementeren én borgen van kwaliteitszorg. Dit stichtingsbreed.”
We spreken Mariecke op het moment dat ze in de afrondende fase zit van de opleiding Intern Onderwijsadviseur. De balans opmakend vindt ze dat ze mede dankzij dit opleidingsprogramma zeker is gegroeid in haar functie. “Het is een interessant en passend leerprogramma. Het is óók best aanpakken met de opdrachten die je meekrijgt want je gewone werk gaat door. Maar dat weet je als je een opleiding als deze gaat doen. Je moet aan de bak.”
“Ik ben me veel meer bewust geworden van wat ik zelf wil en dat het heel belangrijk is om de verwachtingen van bijvoorbeeld de bestuurder helder en scherp te krijgen. Ook heb ik veel geleerd over hoe je mensen mee kunt krijgen zonder dat ze het gevoel hebben dat hen dingen top-down worden opgelegd. Opleider Ton Bruining geeft handreikingen die me in de praktijk helpen bij het opzetten van projecten.”
Luisteren
“Wat ik vooral goed heb geleerd is goed vanuit mijn functie te luisteren naar de onderwijsprofessionals in je organisatie, hun context nog beter te doorgronden. De luistertechnieken die je leert kunnen van pas komen om het goede gesprek te voeren over onderwijskwaliteit. Deze opleiding helpt mij om me bewuster te positioneren en heeft me helderder gemaakt wat ik vanuit mijn functie wil.”
“Slimmer gebruik maken van eigen professioneel kapitaal”
De opleiding wordt verzorgd door Ton Bruining. Op 5 april start een nieuwe editie. Ton over het waarom van dit professionaliseringsprogramma.
Vanuit welke insteken heb je deze opleiding ontworpen?
“Op de eerste plaats willen we er met deze opleiding toe bijdragen dat onderwijsorganisaties slimmer gebruik maken van hun eigen professionele kapitaal. Op de tweede plaats zie ik als docent van o.a. de master leren en innoveren – waarin veel aandacht wordt besteed aan analyse en modellen en de inzet van je persoonlijke kwaliteiten – dat mensen naar verdieping zoeken. Dat doen we in deze opleiding in drie leerlijnen:
- 1. de kennislijn waarin het gaat om het verwerven en toepassen van organisatiekundige kennis, het ontsluiten van je eigen onderwijskundige en pedagogische kennis en het gebruik maken en ontwikkelen van je sociale en professionele netwerk
- 2. de advieslijn waarin het gaat om het verwerven van adviesvaardigheden zoals het voeren van onderzoekende gesprekken, het ontwerpen en uitvoeren van (verander)processen en het ontwikkelen en hanteren van een moreel kompas.
- 3. de persoonlijke leerlijn, waarin je werkt aan je eigen profiel, je eigen stijl en het uitdiepen van je eigen leerdoelen
Op 5 april start een nieuwe editie. Bekijk hier de informatie.