Moeten kinderen altijd gelukkig zijn?

Regelmatig dragen de adviseurs en experts van KPC Groep bij aan artikelen in de (vak)pers. Recent werkte onze netwerkpartner en onderwijsbestuurder Taco Houkema mee aan een achtergrondverhaal in het Het Financieele Dagblad: “Als je kind maar gelukkig is. Of mag het soms ook ongelukkig zijn?”

Moeten kinderen altijd gelukkig zijn? Journalist Alice van Essen besprak in dit artikel de invloed van ‘curlingouders’—ouders die de pijn en teleurstelling van hun kinderen willen vermijden.

Taco Houkema zag in zijn dertigjarige loopbaan in het basisonderwijs de bemoeienissen van ouders alleen maar toenemen. Hij is tegenwoordig directeur-bestuurder bij de Deventer Leerschool. Voor KPC Groep begeleidt hij als praktijkman pur sang scholen in het basisonderwijs rondom vraagstukken van school- en onderwijsontwikkeling en het anders organiseren van onderwijs.

‘Ouders geven bij de deur een gebruiksaanwijzing voor hun kind af en verwachten dat we die voor de volle honderd procent opvolgen. “Vandaag moet je voorzichtig met onze zoon omgaan want we merkten dat hij gisteravond een beetje van slag was.”’

Keerzijde

In het artikel kwam verder onder meer Louis Tavecchio aan het woord, emeritus hoogleraar Pedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. “Ouders zijn echt geïnteresseerd in hun kinderen. Maar er zit een keerzijde aan de kleinere gezinnen en de toegenomen betrokkenheid van ouders: ‘Ouders verkeren in een permanente staat van bezorgdheid, ziet hij; komt ons kind goed mee, leest het wel op niveau en krijgt het straks een havo/vwo-advies?’

Uitdagende gesprekken met ouders

Soms is het lastig om als onderwijsprofessional een evenwicht te vinden tussen begrip tonen voor betrokken ouders en grenzen stellen in hun invloed op het onderwijsproces. Dit kan tot uitdagende gesprekken leiden. Wil je weten hoe je op een effectieve manier zulke gesprekken kunt voeren, zonder dat het ten koste gaat van de relatie met de ouders? Deze training biedt praktische handvatten en strategieën om met deze situaties om te gaan.

Naar aanleiding van het FD-artikel

In het verlengde van het FD-artikel praten we nog even door met Taco Houkema. Hij benadrukt dat het belangrijk is om continu af te stemmen met ouders. “Communiceren, ook over verwachtingen over en weer, is belangrijker dan ooit. Het vraagt om een sensitieve houding en inlevingsvermogen van alle kanten. Ik geef regelmatig aan mijn leerkrachten aan dat het belangrijk is om duidelijk te maken wat er wel, maar ook wat er niet mogelijk is. Baken grenzen af en leg uit waarom dit grenzen zijn. Het gaat erom eerlijk te zijn over wat je als persoon en professional kunt betekenen en wat buiten je invloedsfeer ligt. Als individuele docenten hier niet uitkomen, dan kan schoolbeleid helpen, zeker als de school laagdrempelig en frequent communiceert met ouders.”

Ouderparticipatie

Ouderparticipatie is een groot goed, stelt Taco, maar het moet wel duidelijk zijn wat de verwachtingen en rollen zijn. “Er moet een duidelijke structuur van taken en verantwoordelijkheden zijn. De eindverantwoordelijkheid voor het sociaal-emotionele, pedagogische en didactische proces ligt altijd bij de leerkrachten en de school. Door elkaar serieus te nemen en te blijven communiceren vanuit openheid en kwetsbaarheid, kunnen we in gezamenlijkheid veel meer bereiken.”