

Hoe versterk je taal- en rekenvaardigheden in je praktijkvak?
Doel
Veel Pro-VSO scholen worstelen met het verbeteren van de basisvaardigheden taal en rekenen. Regelmatig vragen docenten zich af: hoe hard moet ik aan een leerling trekken, wanneer steeds hetzelfde niet lukt? Ons antwoord is: kijk wat wél haalbaar is en maak dit betekenisvol binnen het praktijkvak.
Reken- en taalvaardigheden zijn beperken zich dan ook niet tot de reken- en taallessen; ook binnen de praktijkvakken maken leerlingen gebruik van deze vaardigheden. Hoe zorg je ervoor dat de verbinding tussen de reken- en taallessen en de praktijkvakken optimaal wordt gelegd? Welke leerdoelen zijn relevant en betekenisvol in de context van jouw praktijkvak? En welke opdrachten passen daarbij, zonder dat je als praktijkdocenten in tijdsnood komt? In deze training ga je als docent aan de slag met deze vragen, aan de hand van de leerdoelen uit Passende Perspectieven.
Inhoud
In deze training nemen we je mee in de verschillende taal- en rekendoelen die er zijn. We bieden diverse voorbeelden van taal- en rekenopdrachten binnen de praktijkvakken. Daarna ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van opdrachten die aansluiten bij jouw lessen, zodat je ze direct kan gebruiken.
Werkwijze
In deze training wisselen theorie en praktijk elkaar af. Je gaat zelf actief aan de slag om opdrachten te maken die je bij je lessen wil gebruiken. Zie het als een dag waarin je, onder begeleiding van ons, bezig gaat met het voorbereiden van opdrachten voor jouw praktijkvak. En vergeet niet je laptop mee te nemen!
Opbrengsten
Aan het eind van de training
- Heb je in beeld welke taal- en rekendoelen je wilt ondersteunen in praktijkles
- Weet je welke opdrachten je kunt toepassen om deze taal- en rekendoelen in te oefenen
- Weet je waar je op moet letten om voor leerlingen de brug te slaan tussen de reken- en taallessen enerzijds en de praktijklessen anderzijds
- Maak je een aantal taal- en rekenopdrachten die je gelijk kan inzetten in je praktijkles.
Doelgroep
Pro- en VSO-docenten die bereid zijn om over de grenzen van hun eigen vak te kijken en die de taal- en rekenvaardigheden van hun leerlingen willen verbeteren. Zowel praktijk- als AVO-docenten zijn welkom.
Omvang
Deze eendaagse training vindt plaats op 6 oktober 2025 en wordt verzorgd door Effi Oosterwijk.
NB. Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.
