

Van data naar plan in het primair onderwijs – laat data voor je werken
De inspectie vraagt om onderbouwd en cyclisch werken aan onderwijskwaliteit. Tegelijkertijd verwachten ouders, overheid en samenleving méér dan alleen opbrengsten: leerlingen moeten zich breed ontwikkelen in een veilige en kansrijke leeromgeving.
Maar hoe maak je als schoolteam de juiste keuzes, onderbouwd met data? En hoe zorg je ervoor dat die keuzes niet in een plan blijven hangen, maar tot zichtbare verbetering leiden?
Werk datagestuurd aan échte schoolverbetering
Veel scholen hebben wél de data, maar missen de vertaling naar gerichte actie. Dat is zonde – en risicovol. Want wie data niet benut, laat kansen liggen én loopt risico in gesprekken met de inspectie.
Wij helpen je om:
- data samenhangend te analyseren (toetsresultaten, observaties, feedback)
- verschillen te duiden én bespreekbaar te maken
- vanuit data realistische en gedragen plannen op te stellen
- schoolontwikkeling concreet te maken voor teams én inspectie
Waarom KPC Groep?
Wij zijn thuis in data, onderwijsontwikkeling én teamleren. We verbinden inhoudelijke analyse aan teamontwikkeling en versterken het leervermogen van jouw schoolorganisatie. Onze expertise ligt in de combinatie van inhoud, proces en borging.

“KPC Groep heeft ons met andere ogen leren kijken naar hoe wij werken. De oplossingen zijn niet van bovenaf opgelegd maar komen van de leerkrachten zelf.”
Monique Goosens, IB-er Paulusschool
Download Infographic
Het stappenplan helpt school en leerkrachten op weg. In een overzichtelijke placemat vindt u per stap belangrijke sleutelvragen en tips voor zelfevaluatie.
Download hier handig stappenplan
‘van data naar plan’.
Liniaal opbrengstgericht werken in de klas
Hoe geef je in de klas handen en voeten aan OGW?
