

Taal- en leesonderwijs verbeteren? Zet in op duurzame verandering
Taal- en leesprestaties van leerlingen staan onder druk. De recente Peilingsresultaten en het Nationaal Programma Onderwijs onderstrepen hoe urgent dit vraagstuk is. Veel scholen zoeken naar effectieve en duurzame oplossingen. Onze experts ondersteunen bij het verbeteren van taalonderwijs – onderbouwd met wetenschappelijke inzichten én bewezen praktijkervaring.
We versterken de didactische vaardigheden van leerkrachten, bouwen aan een gedeelde visie en helpen scholen koersvast te worden in hun aanpak. Niet met losse pleisters, maar met gerichte interventies die écht verschil maken.
Veelgestelde vragen van scholen
Wij ondersteunen scholen bij onder meer deze vragen:
- Waar begin je met het verbeteren van taal- en leesonderwijs?
- Hoe krijg je het hele team mee in visie en aanpak?
- Hoe verbind je taal aan wereldoriëntatie?
- Hoe creëer je rijke taalomgeving en onderdompeling?
- Welke stappen zijn nodig voor duurzame opbrengsten?
Onze aanpak: bewezen én passend bij je context
Onze begeleiding is:
- Op maat: aansluitend bij de ambities en urgenties van jouw school.
- Onderbouwd: gebaseerd op actuele wetenschappelijke inzichten én praktijkkennis.
- Vraaggestuurd: we bieden coaching, training en procesbegeleiding.
- Onafhankelijk: geen verkopers van methodes, wél experts in wat werkt voor leerling én leraar.
- Samenwerkend: met leerkrachten, taalcoördinatoren en schoolleiders.
Wat levert het op?
Op schoolniveau:
- Een gedeelde visie op taal- en leesonderwijs, vastgelegd en geborgd.
- Professionalisering op maat met direct effect op leskwaliteit.
- Meer eigenaarschap en daadkracht binnen het team.
Op klasniveau:
- Rijke taalactiviteiten en inspirerende lesideeën.
- Verbinding tussen lezen, taal en wereldoriëntatie.
- Zichtbare vooruitgang in leesmotivatie en taalvaardigheid van leerlingen.
Stappen voor een duurzaam leesbeleid
Visie bouwen op taal en lezen in PO

In deze training krijg je inzicht in al die factoren die van invloed zijn op het leesonderwijs, kijk je naar wat je eigen overtuigingen over het taalleesonderwijs zijn en ga je naar huis met voldoende kennis om met je team te bouwen aan een gedeelde visie op taal en lezen. Zo zorg je ervoor dat het leesbeleid duurzaam en met kwaliteit kan worden geïmplementeerd in je school.
Zet de leerkracht in zijn kracht

Het leesonderwijs moet beter. Dat is niets nieuws. Nederlandse jongeren scoren slecht op internationale leestoetsen en ze zijn de slechts gemotiveerde lezers ter wereld. Leesoffensieven, rapportages, initiatieven, meningen en platformen (begrijpen lezen) domineren de media. Ook de overheid zet de ‘turbo’ erop door opnieuw geld vrij te maken voor een subsidieregeling verbetering basisvaardigheden.